Valg av verktøy er alltid vanskelig, så også når det kommer til markedsføring, salg og kundeservice. Alle bedrifter trenger en eller annen form for programvare for å drifte effektivt og holde orden på bedrifter, kontakter og relasjoner. Dessuten er det meste av programvare nå tilpasset bedrifter i alle størrelser, også mindre oppstartsselskaper.
Utfordringen er ofte at utvalget er så stort at det blir vanskelig å velge. Markedet formelig svømmer over av software og løsninger som skal hjelpe deg med digital markedsføring, nyhetsbrev, marketing automation, CRM, annonsering, søkemotoroptimalisering, landingssider osv. Det er ikke uvanlig at bedrifter må administrere opp til 10 -15 ulike verktøy. Det blir fort en krevende oppgave, du må logge inn på flere løsninger samtidig og det kan fort bli dyrt. Ikke minst går det ut over effektiviteten.
I denne jungelen er det flere selskaper som har laget komplette løsninger, blant annet HubSpot, som har blitt ledende på CRM og marketing automation
HubSpot ble startet av Brian Halligan og Dharmesh Sha på MIT tilbake i 2004. Bakgrunnen var at de forsto at internett allerede da hadde endret våre kjøpevaner. Publikum responderte ikke lenger på forstyrrende og avbrytende markedsføring som før. I stedet begynte vi å søke etter relevant informasjon som kunne bidra til å løse våre utfordringer og problemer. HubSpot så dagens lys.
Det som skiller HubSpot fra andre programvareselskaper er at de har bygget alle sine løsninger rundt inbound metodikken. Den går som en rød tråd gjennom hele kundereisen og på tvers av marked, salg, kundeservice og ledelsen. I dag er HubSpot et velrennomert selskap med stor suksess og er på børs med kontorer i hele verden, også i Dublin.
Inbound handler om å bygge tillitt og skape verdi gjennom å tiltrekke, engasjere og glede ditt publikum enten du jobber med markedsføring, salg eller kundeservice. Alle disse komponentene spiller sammen og fungerer som drivstoff for fremtidig vekst. Svinghjulet, eller «the Flywheel» på engelsk, forklarer denne dynamikken på en god måte:
Den tradisjonelle salgstrakten har dominert hvordan bedrifter visualiserer hele kundeforløpet. Problemet med en trakt er at den ikke viser hva som skjer etter at vi har fått en ny kunde. En signatur på en kontrakt er vel og bra, men hva skjer etter det?
Eksisterende kunder trenger oppmerksomhet og support kontinuerlig. For å overleve må bedrifter hele tiden sette kunden i sentrum, skape gode kundeopplevelser og være relevant gjennom hele kundeforholdet. Det er billigere å beholde gode kunder enn å skaffe nye. Begge deler er like viktig.
Ved å ta i bruk svinghjulet som modell er det lettere å sette søkelys på hva som gir fart og hva som skaper friksjon i et kundeforhold. Ved å rette fokus på de elementene som gir mer kraft og reduserer friksjonen vil hjulet svinge fortere og skape vekst på alle områder. Målet er få kundene dine til å bli talsmenn og ambassadører for din bedrift og dermed også din viktigste kilde til tiltrekke nye potensielle kunder og salgsmuligheter.
Fakta er jo at selgere og markedsførere dessverre ikke scorer høyt på tillitt ute blant folk flest.
Folk stoler først og fremst på hva andre sier om merkevaren din. Med andre ord, er det avgjørende å sørge for at du har fornøyde kunder som varmt anbefaler deg og din bedrift til andre mulige kjøpere. De blir dine talsmenn og vil derfor markedsføre din bedrift til andre.
Så gode kundeopplevelser er ditt sterkeste verktøy for å kapre nye kunder. HubSpot sin styrke er nettopp å skape gode kundeopplevelser. La os se på de ulike hubene og se hvordan de kan støtte din virksomhet for å skape vekst.
Hjertet i din virksomhet er din kontaktdatabase, og del av et helhetlig CRM verktøy. (Customer Relationship Management).
Et CRM er nødvendig av mange grunner.
Problemet med de fleste CRM’ene på markedet i dag, er at de er ikke spesielt brukervennlige. Tro meg, vi har prøvd mange. En kjent problemstilling er salgsledere som må mase på selgerne om å legge inn data, informasjon og status på kundeoppfølging. De flesste CRM er dessverre ikke designet med selgeren i sentrum.
I stedet ønsker vi et CRM som er lett å ta i bruk uavhengig av rolle og hvilken avdeling du tilhører, som integrerer sømløst med andre verktøy du bruker og som gir deg rapporter, analyse og innsikt for å ta gode beslutninger for bedriften. Vi ønsker et CRM som logger aktivitet og all dialog med kunden automatisk. Et verktøy som gir oss et sanntidsbilde av alle kunderelasjonene våre.
Det er her HubSpot CRM virkelig leverer. Ingen andre verktøy er i nærheten av å levere tilsvarende løsninger. Og det beste av alt, HubSpot CRM er gratis. Mens andre CRM-leverandører priser per bruker per måned, garanterer HubSpot deg et gratis CRM for evig og alltid. Det er ganske enestående når du ser på alle egenskapene de tilbyr.
For å være tydelig:
Som en oppstartsbedrift eller gründer kan du fint ta i bruk HubSpot CRM helt gratis, det ligger altså ingen forpliktelser i å ta i bruk de andre hubene. Det betyr at du kan registrere bedriften din, starte med et solid CRM verktøy, ekspandere og ta i bruk andre HubSpot verktøy etter hvert som behovene blir større og økonomien tillater det.
Les artikkelen Trenger salg et CRM system som HubSpot her >>
For det første, HubSpot CRM er ikke bare for salg. Så la oss ta for oss forskjellige egenskaper og se hvilke avdelinger og roller som kan benytte disse:
Denne listen er imponerende. Du får tilgang til en rekke komponenter for å kunne vokse og ekspandere din bedrift. Du kan måle hva som fungerer, korrigere og sette i gang tiltak for å få mest mulig igjen for hver eneste krone du investerer i å skaffe deg nye kunder. Noe av det viktigste du gjør for å lykkes med salg er å jobbe mest mulig effektivt. Undersøkelser viser at selgere bruker 30% av tiden på kunder. Resten går med til administrasjon og repetitive oppgaver. Med riktig verktøy og et CRM-verktøy som er bygd med tanke på hele organisasjonen kan mye av denne jobben automatiseres og forenkles. Ta bort unødvendig friksjon og tilfør mer kraft, så vil svinghjulet spinne raskere enn noen gang før.
Det er også verdt å nevne at HubSpot tilbyr disse egenskapene uten noen begrensning på antall brukere og lagringskapasitet.
Ønsker du å vite mer om HubSpot CRM ta kontakt for en demo her>>
HubSpot marketing Hub hjelper deg å øke trafikken, konvertere besøkende til konkrete leads, selge til flere kundeemner og glede eksisterende kunder slik at de anbefalr deg og din bedrift til andre. Hvordan fungerer marketing Hub i praksis:
Når du skal investere i HubSpot er det lurt å sette seg godt inn i behov, hvilke utfordringer har dere i dag og hvilke planer og mål dere har for virksomheten fremover. Dette kan være lurt å diskutere med noen som har erfaring med å implementere HubSpot. Lisensene er de samme uansett om dere kjøper de direkte av HubSpot eller dere velger å gå gjennom en sertifisert HubSpot partner.
Med gratis verktøyene fra HubSpot får du i tillegg til CRM funksjonalitet også tilgang til Formularer, epost markedsføring, annonse verktøy, og liste-segmenterings verktøy.
Med Starter lisenser får du i tillegg tilgang til landings-sider, live chat, conversatinal bots:
Pris: 46 Euro / mnd
Denne pakken gir deg en solid plattform for å jobbe effektivt med digital markedsføring, salgsutvikling og kundeservice. Med Professional planen får du tiilgang til marketing automation og personlig oppfølging av leads, SEO og innholdsstrategi, styre sosiale medier direkte fra HubSpot, konverteringsoptimalisering, videohosting, samt kraftige rapporterings- og analyse-muligheter.
Pris 740 Euro / mnd
Med Enterprise for du enda bedre muligheter for å jobbe i team og bygge merkevare.
Pris: 2944 Euro / mnd
Lyst til på en gratis prøveperiode med HubSpot?. Bestill HubSpot gratis i 30 dager her. Vi hjelper deg med oppsett og sparring gjennom hele perioden.
Sales Hub hjelper deg å organisere alle kundeaktiviteter på ett sted, jobbe mer effektivt og selge i raskere temp enn før. Mange av funksjonene i sales hub fjerner mye av friksjonen selgerene opplever i en travel salgshverdag. Hvordan fungerer Sales Hub i praksis?
Starter:
Pris: 46 Euro / mnd for 2 brukere
Professional:
Pris: Startkostnaden her er 460 Euro / mnd for 5 brukere. 90 Euro ekstra for hver ekstra bruker
Enterprise:
Pris: Startkostnaden her er 1104 Euro / mnd for 10 brukere. 110 Euro ekstra for hver ekstra bruker.
God kundeservice er god butikk. HubSpot Service hjelper deg å organisere og serve kundene dine ved å alltid være tilstede for kundene dine. Hvordan fungerer Service Hub i praksis?
Hva koster HubSpot Service Hub?
Starter:
Pris: 36,80 Euro / mnd for 2 brukere.
Professional:
Pris: 294,40 Euro for 5 brukere.
Enterprise:
Pris: 1104 Euro for 10 brukere.
.HubSpot CMS Hub er tilpasset ulike brukere, men kjennetegnes først og fremst for hvordan det er 100% integrert med de andre hub'ene i HubSpot. Derfor er det lett for markedsføreren å oppdatere og publisere innhold, lime inn formularer og CTA'er, sette opp konverteringsbaner uten at du trenger hjelp fra tredjepartsløsninger eller assistanse fra utvikleren din. Statiske hjemmesider tilhører fortiden. Med hubSpot er det lett å oppdatere og drifte dynamiske websider med smart og relevant innhold.
CMS for de ulike brukerne
Hvilke egenskaper kjennetegner HubSpot CMS hub?
HubSpot eller Wordpress? Mange spør om dette. Vi har tidligere skrevet en artikkel hvor vi sammenligner HubSpot og Wordpress. Begge deler er fantastiske verktøy, men med forskjellige utgangspunkt.
Hva koster HubSpot CMS Hub?
Professional
Pris: 280 Euro / mnd
Enterprise:
Pris: 830 Euro / mnd
Selv om HubSpot er et alt i ett verktøy og står godt alene i mange tilfeller, vil behovet for integrasjoner likevel melde seg. Eksempler på områder hvor behovet for integrasjoner kan bli aktuellt er:
La oss se på noen integrasjoner som går igjen og som vi finner populære og som tilfører verdi utover det HubSpot selv kan levere:
Databox samler alle dine behov for data og analyse på ett og samme sted. Med Databox kan du generere rapporter fra ulike kilder og presentere alle måltall og KPI'er du kan tenke deg.
Integrasjonen med Gmail og Outlook er uunnværlig. I Effekt Digital bruker vi Gsuite plattformen for å hoste vår epost konto, og derfor har vi integrert HubSpot med gmail. Du kan sende mailer rett fra HubSpot sin portal, men du får også all HubSpot funksjonalitet rett fra gmail kontoen din også. Du kan selvfølgelig spore alle eposter du sender fra gmail eller Outlook og se hvem som åpner epostene dine i sanntid.
Sender du av og til ut spørreundersøkelser. Survey Monkey er en populær tjeneste, og integrerer med HubSpot. Dette er en tjeneste mange bruker og spørreundersøkelser er en fin måte å engasjere kunder på.
Mange sverger til WordPress som publiseringsverktøy, men ønsker likevel å benytte seg av HuSpot funksjonalitet. HubSpot har laget en solid integrasjon og plugin for WordPress.
Webinarer og live sendinger har økt i popularitet, og flere av de største aktørene ingtegrerer sømløst med HubSpot. Ett eksempel er å koble "meeting" funksjonen i HubSpot med Zoom, og påloggingdetaljer blir sendt kunden automatisk.
Video har blitt allemannseie, og et er letter enn noen gang å implementere video som en del av din totale strategi for å treffe kundene din gjennom hele den digitale kundereisen. Wistia og Vidyard er to populære plattformer som begge integrerer med HubSpot. Eksempelvis Calls-t Action i en video, logges automatisk i HubSpot.
Nå har du forhåpentligvis en bedre forståelse for hva HubSpot er og ikke minst hvordan HubSpot kan hjelpe deg og din bedrift å nå deres forretningsmål, skape vekst og bidra til lønnsom drift. Vi håper også at du ser hvordan HubSpot gjør det enklere å samarbeide på tvers av avdelinger med et felles verktøy og kontaktdatabase.
Teknologi er ikke nok alene. Det er viktig å innarbeide en felles forståelse for hvorfor det er viktig å sette kunden i sentrum og tilpasse innhold, kommunikasjon og prosesser i til hvordan dine kunder faktisk går frem for å kjøpe produkter eller tjenester.
HubSpot dekker de fleste behov og integrerer mest sannsynlig med dine andre verktøy. Likevel, selv om HubSpot har et intuitivt brukergrensesnitt, er det et omfattende verktøy. Vi opplever at mange bommer i implementeringsfasen og kaster bort mye tid og ressurser på å finne ut av ting alene. Det kan derfor være en god investering å få med seg noen som har jobbet med HubSpot tidligere. HubSpot onboarding er obligatorisk, du må derfor vurdere om du skal kjøpe denne tjenesten direkte fra HubSpot eller en lokal sertifisert hubSpot Solutions Partner.
Hvis du velger det siste hører vi gjerne fra deg.
Du har sikkert mange ting du fortsatt lurer på vedrørene hvordan du kan komme i gang med HubSpot. HubSpot er et alt i ett verktøy og har mange funksjoner. Derfor kan det være fort gjort å gå seg litt vill i jungelen av muligheter. Vi har samarbeidet med HubSpot siden 2015 og er sertifisert Solutions partner. Vi tar gjerne en uforpliktende prat. Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt.
HubSpot er vår viktigste samarbeidspartner og verktøy vi bruker fra dag til dag. HubSpot hjelper oss å markedsføre, selge og yte maksimal service gjennom hele den digitale kundereisen. HubSpot holder orden på alle våre relasjoner og sikrer at vi kommuniserer med relevant og personlig tilpasset innhold kontinuerlig.
Hans Haugan Effekt Digital
En trygg og sikker implementering av HubSpot er viktig for å sikre en god start. Vi anbefaler å bruke en sertifisert HubSpot partner når dere går i gang. Erfaringsmessig kan det bli dyrt og ressurskrevende å gå i gang alene. Da er det bedre å ha en samarbeidspartner i ryggen som sørger for at dere får den første kampanjen opp og stå allerede førte måneden.
Maria Teixeira Din Webpartner