Effekt Bloggen

3 grunner til hvorfor salg bør starte med blogging

av Hans hos Effekt Digital | 16. april 2016 20:01:55 CEST Salg, | Innholdsmarkedsføring | 0 Comments

Det er ikke mange virksomheter i Norge i dag hvor selgere har blogging som en del av sin strategi for å skaffe flere leads og bearbeide leads til kunder. Men det burde de. Her kommer tre grunner til hvorfor salg bør starte med blogging:

Salgsblogging.jpg


 

1. Selgere kjenner salgprosessen bedre enn noen andre

Selgere er ute ute i felten hver dag i møte med prospekter og kunder. De kjenner til alle utfordringer, problemstillinger og "pain points" som rører seg der ute, og er de nærmeste til å avgjøre hva som fungerer og ikke fungerer. Ofte er blogging forbeholdt markedsavdelingen og andre fagpersoner, men selgere bør definitivt være en del av en større strategi rundt blogging og innholdsmarkedsføring generelt. Så start med å involvere salg

2. Bearbeide "hotte" leads 

Ofte hører vi selgere at det av ulike årsaker ikke passer akkurat nå. Kom igjen om 5 - 6 måneder, eller noe i den duren. Noen som kjenner seg igjen? Jeg har ofte vært i denne situasjonen selv. Problemet er at når vi tar opp igjen kontakten, så husker de oss knapt, om de i det hele tatt husker oss. Vi må start helt fra begynnelsen av. Det blir en ny kald telefon til en like kald kunde. Inbound marketing handler om å varme opp leads før selgere tar kontakt. Det er her blogging kommer inn i bildet.

Tenk deg hvis du eller en selger i din virksomhet hadde relevante blogginnlegg du kunne dele med dine prospekter. I løpet av disse 5-6 månedene kunne du dele innhold som er av interesse og som gjør at du kan bygge tillitt og autoritet i din bransje. Kunden vil lære deg å kjenne sakte men sikkert og i større grad stole på deg og din virksomhet som en leverandør med kompetanse innenfor et gitt område. Kanskje kunden til og med laster ned premium innhold og konverterer til et enda varmere lead. Etter hvert som virksomheten din bygger opp et større "arsenal" av blogginnlegg, vil det bli enklere å tilpasse og "fore" leads med relevant innhold. 

Når selger så endelig tar kontakt vil prospektet huske virksomheten på en helt annen måte. Selgeren vil dessuten ha en helt annen selvsikkerhet i møte med kunden. Konverteringsraten vil gå opp! 

3. Generere flere leads

Etter hvert som ditt bibliotek av blogginnlegg blir større og større, øker også dine sjanser betydelig for at leads og potensielle kunder finner deg når de søker etter informasjon på nettet. Flere og flere finner relevant innhold av høy kvalitet utarbeidet av dine medarbeidere og de vil begynne å se på din virksomhet som en autoritet i bransjen. 

Selgere vil dermed oppleve å få flere henvendelser som de aktivt kan begynne å bearbeide. Leads vil dessuten forflytte seg raskere gjennom kjøpsprosessen. De vil være mere kjøpeklare enn de ellers ville vært. Dette fordi de allerede har gjort en god del research på nettet og skaffet seg verdifull informasjon. Sansynligvis har de dannet seg en oppfatning av din virksomhet og en forventning om at dere faktisk kan hjelpe til med å løse en utfordring. 

Her kan du lese mer om hvordan skaffe flere leads med innholdsmarkedsføring.

Konklusjon:

Hvorfor fortsetter de fleste virksomheter i Norge ensidig å fokusere på cold calling, møtebooking og forstyrrende markedsføring? Har vi ikke lært bedre? Forhåpentligvis vil dette være historie om få år. Selgere fortjener så mye mer.

Selgere er en enorm ressurs som din virksomhet må utnytte i mye større grad. Du vil få fornøyde medarbeidere og selgere som leverer, hvis du bare tørr å bryte med gamle og utdaterte salgsstrategier, og heller satse på inbound marketing metoden

Blogging er en viktig del av inbound marketing og moderne digital markedsføring. Involver dine selgere, la de få en hånd på rattet,og jeg garanterer at det vil gi reultater! 

 Innføring i Inbound Salg

Topics: Salg, Innholdsmarkedsføring