4 raske tips til hvordan få flere leads med LinkedIn


Hvordan få flere leads med LinkedIn. Her gir vi deg 4 raske tips:

LinkedIn_Leadbuilder.jpg

Veldig mange er på LinkedIn. Men veldig få bruker alle de mulighetene LinkedIn har å tilby. De aller fleste bruker LinkedIn til å godkjenne venneforespørsler eller sende venneforespørsler til andre. I tillegg er vi flinke til å like innhold som andre har publisert. Flere av oss burde bruke LinkedIn til å:

  • Segmentere kontaktene våre
  • Prospektere aktivt med Leadbuilder og Sales Navigator
  • Eksportere kontakter til andre system
  • Kommunisere med andre i din organisasjon

Å selge gjennom sosiale medier blir bare mere og mere aktuelt. På engelsk har "social selling" blitt et begrep. Vi kan kalle det sosialt salg på norsk. Her er LinkedIn den fremste kanalen vi har i dag, og det sosiale mediet som kun retter seg mot det profesjonelle markedet. Her får du noen raske tips til hvordan du raskt kan komme i gang med å skaffe flere leads med LinkedIn.


 

1. Segmentere kontaktene våre

Hver eneste kontakt du har på LinkedIn kan du gi en "tag". Det gir deg muligheten til å segmentere ditt nettverk på LinkedIn og søke frem personer som inngår i akkurat den taggen. Som default har de lagt til de ulike relasjonstypene som colleagues, friends, partners osv, men du kan legge til tagger selv for å segmentere ytterligere. Du kan også legge til notater og påminnelser (reminders), på hver enkelt kontakt. Dette fungerer derfor som et eget lite og effektivt CRM, som holder orden på dine kontakter. 

LinkedIn_TAG_CRM.jpg

Senere kan du sende eksempelvis mail til personer med en gitt tag, basert på din egen segmentering. Undersøkelser viser at responsraten for mail via LinkedIn er høy, så dette er et effektivt verktøy flere bør benytte seg av.

2. Prospektere aktivt med Leadbuilder og Sales Navigator

Leadbuilder og Avansert Søk (Advanced Search), er et veldig bra verktøy for prospektering. Selv om inbound marketing handler om å tiltrekke flest mulig leads gjennom content marketing, blogging og premium innhold, så kan ikke salgsavdelingen kun belage seg på å få leads fra markedsavdelingen. De bør aktivt selv søke etter salgsmuligheter og bruke nettverk for alt det er verdt.

Med LinkedIn leadbuilder kan du gjøre avanserte søk, filtrere på ulike søkekriterier og lagre dine søk for fremtiden. Søkekriterier kan være 1. 2. og 3. grads kontakter, tittel, selskap, geografi, antall ansatte og en rekke andre funksjoner. Med et premium abonnement på Sales Navigator har du enda flere muligheter til å generere flere leads og sende flere InMails til dine leads. Du kan i tillegg lagre flere av dine søk. 

LinkedIn_Advanced_search.jpg

 

3. Eksportere kontakter til andre system

Det er enkelt å eksportere dine lister over kontakter til et excel ark eller et CRM for videre bearbeiding. Det som er viktig er at du gjør en god og grundig jobb med å segmentere dine lister på forhånd, slik at du ikke genererer masse ekstra jobb i etterkant. Segmentering hjelper deg også til å tenke grundig over hvem du ønsker å nå, hvilke funskjoner og roller er det du leter etter hos dine kontakter. 

Alle salgsorganisasjoner med respekt for seg selv, har i dag en eller annen form for et CRM system for å holde orden på sine prospekter, leads og kunder. Sørg for å¨eksportere leads og avanserte søkeresultater fra LinkedIn inn i CRM. Eksempelvis har Sales Navigator en direkte integrasjon med Sales Force CRM. 

4. Kommuniser med andre i din organisasjon

Med en bedriftskonto på LinkedIn Sales Solutions blir det enkelt å samarbeide på tvers av organisasjonen. Hvis for eksempelvis en selger finner et lead, og oppdager at økonomisjefen er venn med dette leadet på LinkedIn, så kan man bruke dette som en innfallsvinkel når man tar kontakt. Første kontakt kan være en InMail, rett i vedkommendes innboks på LinkedIn. Du setter henvendelsen inn i en kontekst, og unngår å skyte i blinde. På den måten unngår vi kalde telefoner og forstyrrende henvendelser som bare virker irriterende på mottageren. Se forøvrig video nedenfor:

 

 

Et siste generelt tips er å være aktiv! De aller fleste er passive tilhørere og bidrar lite med egen kunnskap. Meld deg inn i relevante grupper innenfor ditt felt, delta aktivt i diskusjoner, skriv innlegg på LinkedIn Pulse, og del innhold fra din egen eller andres blogg på sosiale medier. På sikt vil det være med på å bygge opp din egen profil og autoritet i din bransje. Du viser at du er vilig til å dele kunnskap med ditt nettverk. På den måten skaffer du deg fortjent oppmerksomhet.



Vil du vite mer:

Ta gjerne kontakt med oss hvis du vil vite mer om hvordan du kan bruke LinkedIn og andre sosiale medier til å generere flere leads for din virksomhet. Vi anbefaler også å laste ned vår gratis ebok nedenfor med 26 tips og triks til leadgenerering som du kan ta i bruk allerede i dag.


  tips og triks for hvordan skaffe flere leads

Legg igjen en kommentar