5 grunner til hvorfor din bedrift bør blogge

Hvorfor blogging_.jpg

Du tenker kanskje at blogging er bortkastet tid. Du tenker at det vil kreve for mye tid og ressurser i forhold til nytteverdien. Du tenker kanskje også at dine markedsførere har bedre ting å ta seg til en å sitte å skrive nye blogginnlegg i tid og utide. Da er du i så fall i godt selskap og ikke alene. Mange bedriftseiere og daglige ledere ute i norske bedrifter forstår seg ikke på blogging. De forstår ikke at dette fører til tapte muligheter for virksomheten. De går rett og slett glipp av nye salgsmuligheter.

Tiden er imidlertid moden for å tenke nytt. Tidene har definitivt endret seg, og med den hvordan kjøp og salg foregår i praksis. Dette fordrer at du som leder må revurdere hvordan du ønsker å fremstå i markedet og hvordan du best kan tiltrekke deg nye kunder. Det er derfor du bør vurdere å starte en seriøs blogg. Nedenfor følger mine beste råd til hvorfor din bedrift bør blogge:

1. Driver trafikk

Inbound marketing handler i stor grad om få flest mulig interessenter til å besøke websidene dine. Med websidene som utgangspunkt kan du begynne å samle inn kontaktinformasjon, konvertere besøkende tl leads, bygge relasjoner, opparbeide tillit i markedet og til og med close flere salg. Det er med andre ord en fordel å drive mer trafikk til webområdet ditt. Og bloggen din kan gjøre akkurat det. Blogging gir deg en et kraftig verktøy og incitament for å rangere høyere i Google og andre søkemotorer med effektiv søkemototoptimalisering (SEO).

Les også hvorfor salg bør starte med blogging >>

Hver gang du publiserer et nytt innlegg får du en ny side på weben som kan bli indeksert av søkemotorene. Søkemotorene vet å verdsette aktive og oppdaterte websider, websider som består av bra innhold og som folk vil ha. Som et resultat vil du bli premiert med høyere plassering i søkeresultatene (SERP). Dette i sin tur sørger for at du kan nå frem til et bredere publikum som ikke en gang viste at du eksisterte. Du vil oppleve flere besøkende som du kan bearbeide videre med relevant innhold, konverteringsoptimalisering og marketing automation. Dette vil resultere i flere betalende kunder.

2. Bygger tillit og troverdighet

Noe av det aller viktigste med en blogg er at du bygger tillit gjennom salgsprosessen, noe som er helt essensielt for å øke konverteringsraten. Dette er ikke minst viktig for mindre og mellomstore bedrifter som ikke er så godt kjent i markedet. Mindre virksomheter har ikke et brand eller merkenavn de kan lene seg på. De som ikke kjenner bedriften din, vil ofte ikke ha tilstrekkelig tillit for å kjøpe av deg. Vi har en tendens til å velge det kjente og trygge. Potensielle kunder tar ikke sjansen på å kjøpe av deg hvis de ikke vet hva du står for og hvem du er.

Bloggen gir deg et kraftig verktøy til å etablere troverdighet, autoritet og lederskap innenfor din bransje. Med en seriøs blogg kan du dele av din kunnskap og vise at du har kunnskap og erfaring og kan løse utfordringer og problemer dine potensielle kunder måtte ha. Er det ikke sånn at vi helst vil kjøpe av de beste? Med bloggen kan du bygge ditt brand og etablere deg som et naturlig førstevalg i din bransje.

3. Gir flere muligheter for konverteringer

En blogg gir ikke minst flere muligheter for konverteringer. Hvert blogg-innlegg gir en ny mulighet for å plassere en relevant CTA (call-to-action). I slutten av hvert innlegg kan du plassere en call-to-action for å laste ned en gratis e-bok, en whitepaper, en video, invitasjon til et gratis frokostseminar eller annet verdifullt innhold etter ønske. Hvis dette er av interesse vil potensielle kunder være mer enn villige til å gi fra seg kontaktinformasjon i bytte. Og VIPPS, du har navn og e-post informasjon på en potensiell kunde. Du har et nytt lead som du kan kontakte og bearbeide videre med relevant innhold frem til et salg.

4. Genererer langsiktige resultater

Den enkleste måten å skaffe trafikk på (og kanskje den mest fristende) er selvfølgelig gjennom kjøpte medier og annonser. Problemet er at med en gang en kampanje slutter å kjøre og annonsene ikke lenger vises, vil trafikken bli borte. Store selskaper kan selvfølgelig fortsette å kjøre på med nye kampanjer, men for de aller fleste vil markedsbudsjettet begrense hvor mye man kan bruke på kjøpte medier.

Les også hvordan få mest mulig igjen for dine markedsinvesteringer >>

Fortjent oppmerksomhet på den annen side vil fortsette å leve i uoverskuelig fremtid. Blogging kan være både tid og ressurskrevende, men innholdet fortsetter å leve og jobbe for deg 24 timer i døgnet. Innlegg du publiserte for dager, uker, måneder, ja og til og med kanskje år siden, fortsette å generere leads for deg. Relevant blogginnlegg fortsetter å leve på nettet og informere ditt publikum. Blogging er en investering, og du vil på sikt bli belønnet med økt trafikk, flere leads og nye kunder.

5. Viser hvem du egentlig er

En siste grunn til at bloggen er viktig for din virksomhet er at den gir bedriften din et ansikt utad. Den er med på å vise frem den menneskelige siden av bedriften din. Det er faktisk sånn at vi mennesker kjøper av mennesker. Det er menneskene som representerer bedriften din som er utslagsgivende. Med bloggen kan du vise deg frem fra din beste side. Du kan ta deg friheter, fortelle historier, personifisere merkevaren din med dine egne meninger og synspunkter. Dine kontakter og potensielle kunder vil sette pris på å se hvem som faktisk utgjør bedriften din.

New Call-to-action

Legg igjen en kommentar