5 utdaterte markedsføring og salgsteknikker du må unngå.

markedsføring og salgsteknikker du må unngå

De fleste utdaterte markedsføring og salgsteknikker du må unngå har en ting til felles: De er basert på uønsket informasjon. Dessverre er det sånn at salg og marked, på hver sin front, prøver å "pushe" uønsket informasjon på uinteresserte mottagere, uten mål og mening. Riktig nok er man heldig en gang i blant og treffer blink. Men for det meste er det fullstendig skivebom. Inbound marketing og innholdsmarkedsføring på sin side søker å tiltrekke aktive kjøpere med relevant innhold. Vi ønsker å være på rett sted til rett tid når kunden selv ønsker det. Så hvis du ønsker å skape gode kjøpsopplevelser for kundene dine anbefaler vi deg å legge disse markedsføring og salgsteknikkene på hylla så fort som mulig. Hvorfor? Fordi det rett og slett kan skade bedriften din å ikke gjøre det.

1. Kalde telefoner

Hender det at du lar være å svare på telefoner fra nummer du ikke kjenner fra før. Da er du i så fall ikke alene. Telefoner fra tilfeldige selgere er uønsket og forstyrrende. Som regel sitter vi opptatt med andre ting, og da kan en telefon fra en ivrig selger skape et dårlig inntrykk av bedriften selgeren representerer.

Les mer om hvorfor du bør erstatte cold calling med inbound marketing >>

I stedet bør du skape innhold som er lett tilgjengelig og som trekker aktive kjøpere til dine websider når de ønsker å vite mer om din bedrift. Gjør det enkelt for potensielle kunder å komme i kontakte med din bedrift og dine selgere. Kontaktinformasjon bør være lett tilgjengelig på alle websider, på tvers av alle sosiale medier og andre websider som er relevante innen din bransje. Utrolig nok, er det ofte vanskelig å finne hvordan man kan kontakte bedriften når man ønsker å snakke med noen. Da går man jo glipp av potensielle leads og kunder hver eneste dag.

Min oppfordring er å ikke sløse bort tiden til hverken selgerne dine eller andre. Sørg heller for å gi dine selgere varmere leads å jobbe med. Alle parter vil tjene på det.

2. Kjøp av e-post adresser

Heldigvis setter norsk lov en del begrensninger på hva du som markedsfører kan kjøpe av e-post adresser. Du kan for eksempelvis ikke sende nyhetsbrev og eposter til personlige e-post adresser, som ola.nordmann@bedrift.no, uten at du har fått aktivt samtykke på forhånd. Det du imidlertid kan er å kjøpe upersonlige e-post adresser som post@bedrift.no. Men det betyr definitivt ikke at du skal gjøre det. Det kan fort oppleves som spam. Ja, det er nettopp det det er: Spam. Det er akkurat like uønsket som kalde telefoner fra selgerne dine.

Det verste er selvfølgelig de som trosser norsk markedsføringslov og sender uønsket informasjon til din og min personlige epost adresse. Jeg opplever stadig vekk å få reklame, nyhetsbrev og salgsfremstøt rett inn på min personlige e-post. Det er ikke sånn at all reklame nødvendigvis er god reklame. I stedet svartelister jeg alle bedrifter som bruker ufine metoder for å fange min oppmerksomhet.

Sørg heller for å bygge e-postlister fra bånn av. Det er ingen snarvei til å skaffe seg fortjent oppmerksomhet. Da er det bedre å publisere innhold av høy kvalitet og gi dine potensielle kunder muligheten til å abonnere på dine blogginnlegg og nyhetsbrev. Du vil etter hvert bygge en e-post liste av høy kvalitet, vel vitende om at din bedrift ikke blir oppfattet som spam'er. I stedet vil du opparbeide et rykte som en meningsbærer og autoritet innenfor din bransje. 

3. Reklame på TV

Adidas meldte nylig at de flytter alle pengene fra TV annonsering over til digitale flater. Dette blir lagt merke til og er selvfølgelig ikke uten grunn. Vi som ser på TV liker faktisk ikke å bli forstyrret av reklame når vi ser et av våre favorittprogrammer. Med et forholdsvis rikt utvalg av kanaler og ny teknologi tilgjengelig klikker vi oss heller videre til andre steder for å unngå TV reklame. Flere og flere av oss ser på Netflix og andrelignende tilbydere, fritt for TV reklame. Da må annonsørene tenke nytt.

Reklame virker forstyrrende og irriterer oss. Det er derfor Adidas velger å ta i bruk helt andre strategier og virkemidler. Det handler i stedet om å engasjere publikumet sitt med relevant innhold. Ny teknologi gjøre det mulig å treffe publikum når de selv ønsker det. Det skal bli spennende å se om Adidas klarer å nå målet sitt om å firedoble inntektene frem til 2020.

4. Ensidig fokus på desktop og laptop

Det skrives side opp og side ned om hvor viktig det er å optimalisere websider og digitale kampanjer for mobile enheter. Likevel syndes det blant mange. Det som ser bra ut på desktop og laptop ser ikke nødvendigvis like bra ut på mobil eller nettbrett. Vi opplever at mange ikke en gang er klar over at de har en dårlig mobilside, eller at websidene ikke er responsive. Eksempelvis kommer det nå flere Google søk via mobile enheter enn fra desktop eler laptop. Langt flere leser nyheter på mobilen enn på desktop. Da er det idiotisk å ikke ha mobilvennlige nettsider. Det betyr at du går glipp av salgsmuligheter - hver eneste dag.

Du kan selv enkelt teste om du har mobilvennlige nettsider her.

Mobilvennlige nettsider.png

Les også artikkelen vår om mobilvennlige sider for nettstedet ditt >>

 

5. For mye tekst

I dag leser vi nyheter og følger med på blogger via sosiale medier. Papiravisene sliter med å holde på leserne og må skaffe inntektene fra digitale flater i stedet. Dette betyr at vi konsumerer innhold og nyheter på en helt annen måte enn tidligere. Kortere tekster og visuelt, interessant innhold blir mer og mer fremtredende. Vi har blitt vant til å forholde oss til twitter, instagram og snapshat, med korte fengende meldinger. Videoer og infographics brukes hyppigere og hyppigere. Alle undersøkelser viser at vi husker visuell informasjon mye bedre enn ren tekst. Kombinert byr dette på mange nye muligheter - gjort riktig. Skal du lykkes i et stadig mer konkurranseutsatt marked må du tilpasse deg og lære deg å distribuere innhold på ulike måter.

Det handler om å møte kundene dine der de er, på rett sted, i riktige kanaler og på kundens egne premisser. Digitale og sosiale medier er nettopp tilpasset mobile enheter og størrelser. Hvis ikke hadde det aldri fungert. Ingen leser lange tekster på mobilen mens de sitter på toget på vei hjem fra jobben. Men det går helt fint å se på en video. Så hvis du tar innholdmarkedsføring på alvor må du tilpasse deg denne digitale virkeligheten. Når alt kommer til alt handler det om å gjøre seg fortjent til oppmerksomheten.

 New Call-to-action

Legg igjen en kommentar