6 tips for å bli bedre på søkemotoroptimalisering (SEO)

Skemotoroptimalisering_-_SEO.jpg

SEO er vanskeligere i dag enn noen gang. Men også mer rettferdig. I dag handler det om innhold, konvertering, webstrategi og sosiale medier. Det handler om kvalitet. Linker fra katalogoppføringer, masseproduksjon og duplikat innhold tar deg ikke lenger til førstesiden i Google søk. I stedet må du ha en klar og tydelig strategi på hva du vil med din SEO strategi. Dagens avanserte algoritmer skiller bra innhold fra dårlig innhold. Og bra er det!

Inbound marketing metoden er skreddersydd for å håndtere dette. Hvis du sliter med å rangere høyt i Google og andre søkemotorer, bør du lese våre 6 tips for å bli bedre på søkemotoroptimalisering nedenfor.

1) Nøkkelord analyse - Hvilke søkeord vil du score høyt på

Før alt annet må du analysere markedet ditt. Hvilke søkeord er det dine personas (buyer personas) og målgrupper søker etter. Ofte er det ikke helt samsvar mellom hva du tror dine prospekter søker etter og hva de faktisk søker etter. Vi kjenner så godt våre egne produkter og tjenester at vi ofte ser oss litt blinde. Derfor må vi av og til ta et par skritt tilbake og tenke nøye gjennom hvem våre kunder er.

Så det første du bør gjøre er å lage en liste over relevante søkeord. Vær raus, og lag en liste på eksempelvis 100 søkeord i første omgang (lag gjerne en lengre liste). Sjekk søkevolumene for hver og en av disse søkeordene i Google. Hvis du bruker et verktøy som HubSpot, kan du legge inn alle søkeordene og sjekke vanskelighetsgraden for å rangere høyere. I første omgang bør du fokusere på søkeord og søkefraser som mange søker på (høye volum) og som samtidig har lav vanskelighetsgrad. Hvis du gjør dette systematisk, vil du raskt se resultater.

2) Kvalitet trumfer kvantitet - engasjer leserne dine!

Det Google først og fremst streber etter er at de som søker etter informasjon faktisk finner det de søker etter. Da er kvalitet det viktigste parameteret for å lykkes. Google kaller det for "quality score" og er en vesentlig del av deres algoritme. Så kvalitet må aldri gå på bekostning av kvantitet. Dette gjelder like mye for organisk søk som for betalt søk.

For deg som markedsfører betyr det at du må skrive relevante og gode innlegg, tilby landingssider optimalisert for konvertering og / eller tilby innhold som verdsettes høyt av leseren. Google vil at leserne klikker på relevante lenker (søk), og at de lar seg inspirere av det de blir tilbudt. Innhold som skaper interesse og engasjement blir lagt merke til av Google. De gjør alt de kan for å ikke la seg lure, og alle forsøk blir rettmessig straffet ved at du ikke rangerer i det hele tatt. Du får en lav kvalitets score.

3) Markedet stiller spørsmål - svar på dem!

Vi var inne på det innledningsvis. Du må kjenne markedet ditt. Men hvordan markedet søker etter informasjon har endret seg i takt med tiden. Dine potensielle kunder stiller flere spørsmål enn noen gang, noe Google og andre søkemotorer forsøker å finne svar på. Svar som du og jeg prøver å rangere høyt på. Da må vi sørge for at Google finner nettopp våre innlegg. Når vi skriver blogger og innhold bør vi derfor hele tiden forsikre oss om at vi svarer på spørsmålene kundene ønsker svar på. Hvilke konkrete spørsmål stiller dine potensielle kunder når de gjør online research? Sørg for å legge inn dette i overskrifter og ha disse spørsmålene som en rød tråd i innleggene dine.

4) Aktiv bruk av sosiale medier

Sosiale medier har som kjent kommet for å bli, enten du liker det ikke. Dine potensielle kunder er der og Google og andre søkemotorer sjekker sosiale medier kontinuerlig, dagen lang. De ser etter innhold som blir delt ofte, som det blir "snakket om", og som får mange klikk. De bruker denne informasjonen til å rangere innhold av høy verdi oppover i søkemotorene.

Det som er bra er at terskelen for å komme i gang er lav. Det tar to minutter og lage en profil på facebook eller LinkedIn og med ett har du din egen nyhetskanal hvor du kan dele informasjon når du selv vil. Om du skriver et blogginnlegg, har laget premium innhold som en e-bok eller har en video du ønsker å dele, så er sosiale medier stedet for å dele med omverdenen. Så sørg for å bygge en sterk og synlig profil i sosiale medier. 

Vil du vite mer om hvordan du kan bruke sosial medier til å selge mer? Les vår artikkel om social selling her.

5) Fortjent oppmerksomhet utenfra - Off-site SEO!

Hittil har vi kun snakket om tiltak du gjør på dine egne sider (on-site), men det er minst like viktig å få aksept og oppmerksomhet fra eksterne sider (off-site). Hva betyr dette i praksis? Etter hvert som du skriver innhold av høy kvalitet og du deler med omverdenen vil du også etter hvert opparbeide deg oppmerksomhet fra andre autoriteter og menings-bærere i din eller eller andre relaterte bransjer. Vi snakker om profesjonelle som respekterer deg og som finner ditt innhold verdt å dele videre på deres egne websider, blogger og sosiale profiler.

Dette er en av grunnene til at blogging er så viktig. Tenk deg at du skriver en god bloggartikkel og 3 lesere promoterer innlegget ditt på sine sider. Da har Google med ett 3 inngående linker som indikerer at innlegget er av så høy verdi for leserne at det bør rangere høyere i søk. Hvis du lykkes med denne strategien kan du i enkelte tilfeller oppleve å rangere på side en i Google bare noen dager etter at artikkelen er publisert.

6) Du må ha responsive nettsider - BASTA!

Det burde være unødvendig å si, men sørg for at websidene dine er responsive og fungerer optimalt på alle enheter. Det er skremmende å se at mange nettsider ikke er tilpasset mobil og nettbrett. Dette er dødssynd når det kommer til SEO. Google straffer det knallhardt.

Du kan lese mer om mobilvennlig sider for nettstedet ditt her >>

Faktum er at over halvparten av alle søk kommer via søk fra mobil. Google har gått så langt at de ikke rangerer sider som responderer på mobile enheter. Dette betyr at når noen søker på et viktig nøkkelord i din bransje, og du har skrevet en fantastisk artikkel om akkurat det, så vil du ikke bli tatt hensyn til i det hele tatt. Du er usynlig! Og når du driver butikk vil du helst være så synlig som mulig, og sørge for at flest mulig finner deg.

Hva har inbound marketing med dette å gjøre da?

Hvis du er av den oppfatning at SEO handler om å legge inn noen enkle søkeord på sidene dine, så kunne du ikke tatt mer feil. Hvis du mener at innhold er oppskrytt og at begrepet innholdsmarkedsføring (eller content marketing) kun er et buzz-ord, da tar du feil. Hvis du mener at konverteringsoptimalisering ikke har noe med søk å gjøre, da tar du sannelig ta meg feil. Og hvis du mener at websidene dine ikke kan struktureres bedre for å rangere høyere i søkemotorene, ja da tar du også skammelig feil. Poenger er at alt henger sammen når det kommer til digital markedsføring.

Inbound marketing er en helhetlig prosess som fletter alle disse løse trådene sammen og som gjør det mye enklere å utarbeide en helhetlig strategi. Ved å bruke et verktøy som HubSpot så holder du orden på de ulike elementene som må på plass for å lykkes med SEO.


New Call-to-action

Legg igjen en kommentar