Digital markedsføring i software bransjen

Digital_markedsfring_i_Software_brnasjen.jpg

Tradisjonell markedsføring utfordres

Enhver bransje har merket at vi står overfor et skifte i hvordan man bør markedsføre seg. Gamle mekanismer er utdatert, det fungerer ikke lenger. Teknologistyrt markedsføring vil være en katalysator for fremtidig vekst. Alle bransjer bør orientere seg i det nye landskapet innenfor nye teknologier, verktøy og strategier. 

Forbrukeren foretar en digital kjøpsreise der ingen selger er involvert før et kjøp er besluttet.

Skal du ha suksess i dag må du forstå HVEM disse kundene er. Skal du få til dette på en effektiv måte trenger du teknologi som gir innsikt i denne kundereisen for mulighet til å engasjere, påvirke og å konvertere disse til kunder. Klarer du å forstå kundens adferd, analysere innsikten og agere på dette med smarte mekanismer, er sjansene langt større for å nå dine vekstambisjoner i tiden som kommer.

Teknologi og verktøy alene hjelper lite, med mindre det står ledere med god teknologisk innsikt og handlekraft bak en moderniseringsprosess.

Softwarebransjen i så måte er like aktuelt i forhold til å foreta endring i hvordan man bør utøve markedsføringsstrategier som mange andre bransjer. Selv om dine potensielle kunder har ulike behov, vil inbound marketing og digital markedsføring i software bransjen være mer effektivt og mindre kostbart over tid. Det gir deg en mulighet til å påvirke dine potensielle kunder gjennom hele kjøpstrakten.

Hvis du ser etter gode ideer på hvordan du kan digitalisere markedsføringen i softwarebransjen har vi samlet noen innspill på ting du må vurdere i tiden som ligger foran deg.

Les også blogginnlegget; "Dette må du huske på når du jobber med neste års budsjett" 

 

Gjør din digitale markedsføring grundig

Din bedrift vil få mest nytte av digital markedsføring ved å inngå en intern forpliktelse i alle ledd av organisasjonen. Det hjelper ikke om dette drives av markedsavdelingen uten at salgsavdelingen er inkludert. Og det er ikke mulig å gjennomføre dette på egenhånd uten å ha ressurser til å utøve digital markedsføring. Har du ikke tilstrekkelige ressurser til å håndtere dette internt, så må dere outsource tjenestene til et byrå. Vi snakker om arbeidsoppgaver som å optimalisere hjemmesidene, skape innhold for alle kanaler som er søkemotoroptimalisert, publisere innhold til rett målgruppe, til rett tid og i rett kanal. Dersom du ønsker å vokse er forpliktelse og ressursallokering viktige forutsetninger for å lykkes.

Hvis du vil vite mer om hvordan du kan få salgs- og markedsavdelingen til å fungere optimalt sammen,  kan du laste ned vår e-bok innføring i inbound salg her. 

 

 Gå digitalt, men ikke glem å forstå hvem du selger til!

Digital markedsføring er ikke noe one-size-fits-all strategi. Alle bransjer er forskjellige og din virksomhet er kanskje unik. Er du unik, må også den digitale markedsføringen være unik. Noen bransjer kan ha nytte av kjøpte annonser og tv/radio reklame. Mens andre bransjer trenger mobil tilpassende aktiviteter for å bringe potensielle kunder til bordet. Jobber du i B2B kan du dra nytte av godt innhold som publiseres i egne kanaler (blogg) og sosiale kanaler som for eksempel LinkedIn og Facebook. Alt avhengig av hvor de potensielle kundene befinner seg. Det er viktig å gjøre en analyse av den potensielle kundens digitale bevegelser. Tilpasser du deg dette vil din mulighet for å vokse øke. Har du forståelse av digital markedsføring, men mangler kunnskap om hvordan dette kan praktiseres? Fortvil ikke, det er derfor vi er her.

Å forstå sin målgruppe, nærmere bestemt sin(e) buyer personas er spesielt viktig i softwarebransjen. Det er ennå viktigere enn for mange andre bransjer fordi man kan ikke selge til hvem som helst når det gjelder softwareløsninger. Kunden må være riktig, de må ha bruk for den programvaren du selger, hvis ikke kaster de bort sine penger og blir misfornøyde kunder. Derfor bør du rette kommunikasjonen mot din bedrifts idelle kunder gjennom målrettet innhold. 

Ønsler du mer utfyllende informasjon om hvordan du kan utvikle og bruke buyer personas,les denne e-boken.

 

B2B kunder er like mottakelige som individuelle forbrukere

Du har sikkert tenkt at noen elementer av digital markedsføring ikke gir verdi for bedriftsmarkedet. Bruk av sosiale kanaler kan være eksempler på dette. Analyser forteller at LinkedIn, YouTube og til dels Twitter (mindre i Norge enn andre land) er svært gode og voksende kanaler å benytte for å påvirke beslutningstakere. Det er viktig å huske på at du ikke selger til en bedrift, du selger til en enkeltperson. Din digitale tilstedeværelse vil bidra til at flere vil finne deg,

 

Å arbeide med distributørenes digitale tilstedeværelse

For de som arbeider med distributører for å nå forbrukermarkedet er det svært verdifullt å samarbeide om de digitale tilbudene. Pass på at dine distributører er gode til å samle data og få tilbakemeldinger fra sine brukere. Du bør være villig til å utøve noen felles strategier for muligheten til å spille hverandre gode. Et godt samspill mellom dere vil bidra til å styrke merkevaren.

 

SEO optimalisering

Det finnes gode verktøy som analyserer din rangering på søkemotorer som Google. Det er viktig at alt innhold på dine nettsteder optimaliseres og at det er en løpende fokus på å rangere høyt på viktige nøkkelord og søkefraser. I prinsippet er det ikke så vanskelig å forbedre dette betraktelig med bevisst strategi, men det krever selvfølgelig innsikt, verktøy og fokus.

 

Differensier deg gjennom bruk av moderne metoder

YouTube videoer er kanskje ikke den første metoden du tenker på når du skal markedsføre deg, men det er muligens den mest effektive plattformen for å tiltrekke potensielle kunder til din virksomhet. Videoer som viser dine produkter kan gi kundene en ide om fordelene av å kjøpe fra deg, og den virale effekten av en video kan være ekstremt god dersom det er gjort riktig. Dette er en fin måte å bygge merkevaren på. Benytter du video allerede, se også om det er andre metoder å dele informasjon på som kan fungere, for eksempel slideshare eller webinarer.

 

Vis din verdi gjennom online branding

I stedet for lite målrettet og lite målbar tilstedeværelse i medier med forstyrrende reklame, sørg for din digital merkevarebygging er et forhold mellom din bedrift, din bransje og dine potensielle kunder via sosiale medier og innholdet du publiserer. Tenk på din digitale identitet og hva du kan gjøre for å bli lagt merke til. Ditt selskap skal tilby kompetansebygging gjennom skriftlig innhold, utnytte visuell markedsføring for å informere, utdanne og underholde potensielle kunder om hva din bedrift kan bidra med.

 

Del din innovasjon med kundene dine

Din bedrift kan ha stor effekt av å bli identifisert som eksperter på sitt felt. Den beste måten å gjøre dette på er gjennom kommunikasjon. Skriv blogginnlegg, lag rapporter, engasjer deg i nettsamfunn for å gjøre din bedrift mer synlig.

Hold webinarer og delta i ulike fora med din ekspertise for å vise autoritet innen ditt fagflet. Del din bedrifts oppdagelser om hvordan du forbedrer ditt produkt, dine salg, eller kunderelasjoner. Gjør du dette vil dine potensielle kunder begynne å komme til deg for nyttig informasjon. Du utvikler deg til å være en viktig meningsbærer; en veldig effektiv måte å både markedsføre bedriften og seg selv på. Med andre ord; ikke gjem bort din kompetanse, DEL! Lag artikler, by på deg selv, spill andre gode - så får du gevinsten!

 Vi anbefaler at du leser artikkelen om social selling.

Bygg kontaktlisten

Å få kontaktinformasjon er ryggraden i en god inbound marketing strategi.

Når du skaper innhold på nett, sørg for å ha en Call-to-action slik at du innhenter kontaktopplysninger fra dine potensielle kunder. På den måten kan du modne disse med relevant informasjon gjennom deres kjøpsreise. Gjør du dette riktig vil du oppnå flere besøkende - flere leads - flere kunder - bedre ROI.

Les artikkelen om konverteringsoptimalisering.

 

Analyser og forutse dine leads og kunders neste steg

Analyser og utnytt data om dine leads og kunder for å forstå deres vaner. Ved å implementere et Marketing Automation system som for eksempel HubSpot gjøres dette effektivt og med mange muligheter for å optimalisere , effektivistere, automatisere alle aktiviteter som gjøres. Se hvor dine potensielle kunder kommer fra (kilde), hvilket innhold på dine nettsteder de ser på, hvilke e-poster som åpnes og hvilket webinarer eller events de deltar på. Samlet sett vil denne innsikten du gi deg det beste utgangspunktet for å lykkes med salg og markedsføring i din virksomhet.

 

Automatiser mest mulig

Analysemulighetene muliggjør også å effektivisere en del prosesser. Når du lærer om kundenes adferd på nettet kan du spisse oppfølgingen direkte knyttet til de med akkurat samme type problemstillinger. Dette kan automatiseres, og du vil i praksis med et marketing automation system sitte med en leadsgenerator som kontinuerlig bearbeider leads og kvalitetssikrer de før overlevering til salgsavdelingen.

 

Vil du vite mer om dette, les e-boken om Inbound Marketing nedenfor, og ta kontakt med oss for en uforpliktende prat om hvordan du kan optimalisere markedsføringen i tiden som kommer.

New Call-to-action

 

 

Legg igjen en kommentar