Er HubSpot et riktig valg for din virksomhet?

Inbound_Marketing_for_din_virksomhet.jpg

La meg slå det fast med en gang. HubSpot passer ikke for alle. HubSpot er et kraftig inbound marketing og marketing automation verktøy som leverer hva det lover. Og litt til. Men kan din virksomhet nyttiggjøre seg et verktøy som HubSpot og er det verdt investeringen? For å kunne svare på det spørsmålet, bør du stille deg selv noen enkle spørsmål og tenke nøye gjennom virksomhetens reelle behov.

Enten så investerer du i slikt verktøy for å gå "all in", eller så kan du like gjerne la være.

Hvis du velger å implementere HubSpot og inbound marketing metoden, så vil dette drastisk endre hvordan du ønsker å markedsføre og selge dine produkter og tjenester på i fremtiden. Jeg kommer tilbake til dette, men hvis du ikke evner å sette av tid og ressurser til å satse fullt ut, så er HubSpot og Inbound metodikken ikke noe for deg. Det handler med andre ord om "commitment" fra alle involverte. Med riktige ambisjoner, opplæring og dedikasjon kan derimot inbound metodikken og HubSpot bety en "boost" når det kommer til å generere trafikk, leads og nye kunder til din virksomhet. Og det er jo det du ønsker, er det ikke? Så er HubSpot et riktig valg for din bedrift? La oss prøve å hjelpe deg litt på vei for å kunne svare på det spørsmålet.

Hva er HubSpot, det kan du lese mer om her >>

Endret kjøpsatferd

Bakteppet er at maktforholdet mellom kjøper og selger har endret seg. Før internett hadde selger all makt. I dagens informasjonssamfunn sitter imidlertid kjøper på all makta. Som forbrukere og innkjøpere har vi et hav av informasjon tilgjengelig bare noen få museklikk unna. Vi gjør grundig research, googler og skaffer oss nødvendig informasjon før vi i det hele tatt vurderer å snakke med en selger.

HubSpot er designet fra bunnen av med tanke på denne endrede kjøpsadferden. Det handler om å gå fra outbound til inbound, fra push til pull. I stedet for å dytte produkter og tjenester på uinteresserte og passive mottagere, er vi heller ute etter å tiltrekke oss aktive kjøpere. HubSpot forsto tidlig at i stedet for å skyte i blinde, er det bedre å markedsføre oss på kundens egne premisser. Vi ønsker å treffe kunden på rett sted, til rett tid med riktig budskap. Da må vi vite hvem kundene våre er. Nedenfor følger 5 tips til hva du bør vurdere for å finne ut om HubSpot er noe for din virksomhet.

Noen felles trekk for hvem HubSpot passer for

HubSpot egner seg spesielt godt for b2b bedrifter som selger produkter og tjenester av en viss kompleksitet og hvor innkjøper går gjennom en lengre beslutningsprosess. I tillegg passer det for b2c bedrifter der konsumenten står overfor større kjøp. Tenk deg bare hvis du skal kjøpe inn en ny bil. Hva skal du bruke bilen til? Skal du bruke bilen alene, eller er det en familiebil som skal tåle turer opp og ned til hytta. Felles for alle er at informasjonsbehovet er stort.

1. Komplekse produkter og tjenester av en viss verdi

Ved større innkjøp har vi behov for å skaffe oss informasjon. Jo mer informasjon vi søker å skaffe oss før et kjøp, jo mer relevant er inbound marketing som markedsføringsmetode og desto mer relevant er HubSpot som verktøy.

Hvis bedriften din skal gå til innkjøp av et nytt CRM system, vil dette få konsekvenser for lang tid fremover. Dette vil påvirke hele organisasjonen. Mange skal bruke systemet, og det er viktig at programvaren løser akkurat dine utfordringer. I sånne situasjoner begynner vi å søke etter informasjon. Ofte starter vi med et søk på Google.

Det er her inbound kommer inn. Med inbound marketing metoden forsøker vi hele tiden å avdekke kundens behov og besvare kundens spørsmål ved å tilby relevant innhold i de kanalene kunden faktisk er. Noe av det første vi prøver å avdekke er hvilke søkepreferanser har kundene våre, hvilke søkeord eller søkefraser legger de inn i Google. HuibSpot programvare er skreddersydd for å holde orden på og analysere dine søkeord. Søkemotoroptimalisering (SEO) er og blir en avgjørende faktor i kampen om å være synlig.

2. Lang beslutningstid - kundene går gjennom en kjøpsprosess

Mange innkjøp kjennetegnes av lange beslutningsprosesser. Fra man finner ut av at man har et behov går vi som innkjøpere gjennom en beslutningsprosess. Som markedsførere har vi derfor en utfordring når vi skal besvare kundens spørsmål gjennom de ulike fasene i kundereisen. Vi snakker om:

  • Oppmerksomhetsfasen
  • Vurderingsfasen
  • Beslutningsfasen

Ved automatiserte tjenester vil HubSpot være et meget godt verktøy som hjelper oss å tilby riktig innhold, i riktig kanal, til rett tid. Marketing automation gjør det enkelt å automatisere "workflows", som tilrettelegger for at kundene får tilgang til informasjon på kundens egne premisser.

La oss bruke CRM eksempelet en gang til. La oss si at et prospekt besøker produktsiden om CRM for regnskapsførerbransjen. Gjennom en automatisert epost kan vi sende en link for å laste ned en ebok, eller en kundecase, som omhandler akkurat det produktet. Vi gir kunden en mulighet til å fordype seg i akkurat det gitte temaet, nemlig CRM for regnskapsførere. På den måten kan vi bearbeide kundene med automatiserte tjenester helt til de er kjøpsklare. Hele tiden basert på hvor i kundereisen de er til enhver tid. Slike tilbakemeldinger er svært verdifulle for oss som markedsførere.

I tillegg kan vi som ansvarlige markedsførere mate salgsavdelingen med varme leads. I en tid hvor cold calling ikke lenger fungerer, vil dette gi selgeren et etterlengtet løft, motivasjon og en helt annen hverdag i møte med potensielle kunder. HubSpot marketing programvare og HubSpot CRM integrerer sømløst med hverandre og er skapt for å bringe markedsavdelingen og salgsavdelingen sammen på en måte vi ikke har sett tidligere. 

Du kan lese mer om hvordan marked og salg bør jobbe sammen her >>

3. Når man ønsker å fremstå som en autoritet i sin bransje

Inbound marketing handler i stor grad om innhold. Hvis du vil være en meningsbærer innenfor din bransje er inbound marketing og HubSpot din følgesvenn. Din fremste oppgave som markedsfører er å vinne tillit i markedet, og sørge for at virksomheten du representerer er "fremst i panna" på de som søker etter akkurat dine produkter eller tjenester. Gjennom å tilby premium innhold skaffer du deg en posisjon og en autoritet i ditt marked.

HubSpot lar deg i tillegg enkelt følge med på hva som skjer i sosiale medier, hva blir sagt om deg, din virksomhet og bransjen ellers i kanaler som facebook, LinkedIn, og twitter, hvem har likt og kommentert innlegg du har lagt ut. Alt på et sted. Det gjør det enkelt å overvåke markedet og være raskt på ballen når noen viser interesse for dine din bransje. Ved å kommentere innlegg, delta aktivt i diskusjoner og stille spørsmål bygger du troverdighet og markedet vil lytte til nettopp deg.

4. Når du jobber med definerte og "smale" målgrupper

BRD_target.pngInbound marketing er som tidligere nevnt det motsatte av å skyte i blinde uten mål og mening. Hvis vi hele tiden skal prøve å nå alle der ute, så er sjansen stor for at vi sløser med ressursene. I stedet bør vi fininnstille siktet og prøve å treffe innertier. Med inbound velger vi heller å målrette budskapet mot definerte segmenter. HubSpot er som skapt for denne typen av markedsføring.

Derfor gjør vi alt vi kan for å segmentere markedet, samtidig som vi tydelig definerer hvem våre buyer personas er. Vi definerer personas som fiktive representanter for kundene våre. Hvem er det som egentlig kjøper våre produkter og tjenester. Hvilken rolle har de, hvilke utfordringer har de på jobben, hva er deres mål, hvilke sosiale medier er de aktive på og hvordan foretar de et kjøp.

Med denne kunnskapen i bakhånd lar HubSpot oss personalisere hvordan vi kommuniserer med våre kontakter på en effektiv måte. Vi registrerer våre personas i HubSpot og linker de opp mot konkrete kampanjer. Dette gir oss en unik mulighet til å analysere hva som fungerer og ikke. Treffer vi markedet vårt med budskapet og vet vi egentlig nok om hvem våre personas er?

Last ned vår e-bok om buyer personas her >>

5. Når du har ambisjoner om vekst

Inbound marketing er ikke noe man bare investerer i fordi man "må jo være til stede i digitale kanaler". En ting kan vi slå fast med en gang, inbound marketing og HubSpot krever at du investerer tid, penger og ressurser for å lykkes. HubSpot er et verktøy som fungerer for de som går "all in" og som ønsker å vokse i det markedet man opererer i.

Inbound er for deg som ønsker økt trafikk til nettstedet ditt, som ønsker å jobbe aktivt med å konvertere flere besøkende til leads og som ønsker å bearbeide leads til betalende kunder og ambassadører for bedriften din. Dette kommer ikke av seg selv, men krever innsats og hardt arbeid hele veien. Men HubSpot er verktøyet som gjør dette mulig og som syr alt sammen til en pakke. Inbound marketing og HubSpot er digital markedsføring satt i system. Med HubSpot trenger du ikke lenger å forholde deg til 10 - 15 ulike verktøy, som du skal forsøke å få til å spille sammen på en effektiv måte.

For å gjøre en lang historie kort...

Hvis du selger produkter og tjenester av en viss kompleksitet, så bør du vurdere hvordan du kan bruke digitale kanaler for å skaffe flere leads og kunder til din virksomhet. Hvis kundene dine bruker tid og ressurser på å oppdatere seg på hva som finnes av produkter og tjenester før de tar en beslutning, så kan inbound marketing være riktig vei å gå. HubSpot er designet for å hjelpe og informere kundene gjennom kundereisen på kundens egne premisser. Inbound marketing handler om fortjent oppmerksomhet.

Vi vet likevel at det kan være vanskelig å tenke gjennom alle fallgruvene og utarbeide en konkret strategi for å komme i gang. Hvis dette er noe du vurder seriøst, så kan det lønne seg å ta en prat med oss. I mens kan du jo laste ned vår e-bok om inbound marketing eller lese guiden vår, Alt om HbSpot


New Call-to-action

Legg igjen en kommentar