Effekt Bloggen

HubSpot eller Wordpress? Hva skal du velge? [Publiseringsverktøy]

av Hans hos Effekt Digital | 19. februar 2019 20:38:11 CET Inbound Marketing, | HubSpot | 0 Comments

HubSpot eller Wordpress? Vel, det kommer selvfølgelig an på hvilket behov du har. Du kan velge det ene eller det andre, eller rett og slett begge deler.

Du kan ikke uten videre sammenligne de to systemene. Derfor må vi definere hva slags systemer vi snakker om.

cms - wordpress eller HubSpot

Når vi snakker om valg av system er det viktig å være klar over at vi tar utgangspunkt i virksomheter som ønsker en solid plattform for å markedsføre sine tjenester og produkter. Det vil si at de har fokus på å øke trafikken til sine hjemmesider, konvertere flere leads som igjen kan bearbeides videre frem til betalende kunder.

Hva er WordPress?

Wordpress er verdens mest utbredte publiseringsverktøy (CMS). WordPress startet som en plattform for bloggere, men har senere utviklet seg til å bli et solid rammeverk for alt fra enkle websider til avanserte nettsteder. Noen av verdens beste nettsider er utviklet i WordPress..og noen av de verste.

WordPress er populært mye på grunn av at det er forholdsvis enkelt å komme i gang. I tillegg er det gratis å laste ned. Det betyr imidlertid ikke at det er enkelt å sette opp en sikker, stabil og rask webside til en billig penge. Å sette opp en profesjonell hjemmeside i WordPress krever kunnskap, ressurser og investeringer.

cms - hva skal du velge? hubspot vs wordpress

Noe av det som gjør WordPress så bra, og samtidig så krevende, er det enorme utvalget av temaer og plugins (utvidelser). For å sette opp en fullt ut fungerende plattform for å markedsføre din bedrift, må du installere flere plugins. Eksempler kan være:

  • Epost markedsføring - nyhetsbrev
  • Marketing automation
  • Landingssider - konverteringsoptimalisering
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Live chat / Chatbots
  • Sosiale medier
  • Kontaktskjemaer / pop-up formularer
  • Analyse og rapporteringsverktøy

Prisene varierer etter hva du velger, fra gratis til premium versjoner. Du må i tillegg tenke på sikkerhet, back-up, hastighet og oppdateringer. Du vil for all del unngå å bli hacket. Da bør du velge en profesjonell webhost som sørger for at dette kommer på plass. Du kan også velge å kjøpe disse tjenestene gjennom et eksternt byrå, som har dette som sitt spesialfelt.

Hva er HubSpot?

HubSpot er mye mer enn et publiseringsverktøy for nettsider. Hvis du kun er ute etter nettsider, er HubSpot mest sansynlig feil løsning. Hvis du derimot er ute etter en fullverdig plattform for digital markedsføring, CRM, salg og kundeservice, så er HubSpot en fulltreffer.

Du kan les mer om hva HubSpot er her >>

HubSpot

De tilbyr en "alt i ett" plattform for blogging, innholdsmarkedsføring, konverteringsoptimalisering, marketing automation og sosiale medier hvor du kan linke alt opp mot dedikerte kampanjer. HubSpot er et verktøy skreddersydd for inbound marketing hvor marked, salg og kundeservice jobber sammen på samme plattform og hvor du kan måle effekten av alt du gjør i ett og samme brukergrensesnitt. Vi kan dele deres univers inn i følgende områder:

HubSpot Marketing hub: Alle verktøy du trenger for å markedsføre dine kampanjer for å tiltrekke, konvertere, bearbeide og begeistre dine kunder

HubSpot CRM: Gratis verktøy og selgerens beste venn når det kommer til å organisere og registrere aktivitet med dine prospekter, leads og kunder. Les mer om HubSpot CRM her >>

HubSpot Sales: Tjenester som gjør det enkelt å kommunisere og spore aktivitet ved å tilby et sett av smarte verktøy som øker effektiviteten og reduserer friksjon for hver enkelt selger.

HubSpot Service Hub: Gjør det enkelt å kommunisere og bygge relasjoner med eksisterende kunder og respondere raskt på kundehenvendelser.

HubSpot CMS: Publiseringsverktøy for å lage websider, blogg og landingssider, alt i samme verktøy.

Når du kjøper HubSpot er altså det meste inkludert. Du kan selvfølgelig supplere med ulike verktøy da HubSpot integrerer med et uttall forskjellige løsninger. Men du får et komplett verktøy for å kjøre kampanjer og følge kunden gjennom hele kjøpsreisen.

Hvor enkelt er det å komme i gang?

WordPress

Wordpress krever ingen investeringer upfront, så i prisnsippet kan du laste ned programvarepakken direkte på wordpress.org sine hjemmesider. Du har et hav av temaer (themes) du kan velge mellom. Utfordringen er at det er så mange muligheter og templates at det kan oppleves vanskelig å komme i gang.

Hvilket tema eller rammeverk er det beste for din virksomhet? Du bør definere og planlegge nøye på forhånd før du går i gang med å installere temaer og utvidelser. Min anbefaling er at du bør snakke med noen som har vært gjennom denne prosessen mange ganger før. Det kan fort bli den beste investeringen du gjør når du skal i gang med brukervennlige og konverteringsoptimaliserte websider. Det som er helt sikkert at du finner alltid et tema og en utvidelse som dekker ditt behov. Det gjelder bare å finne den rette sammensetningen.

HubSpot

HubSpot på sin side krever at du går gjennom en omfattende onboarding prosess før du er rigget for suksess. HubSpot setter ikke opp websidene for deg, men de har veldig gode templates du kan velge fra, både gratis og premium i alle prisklasser. Du kan søke gjennom deres "Marketplace" for å finne maler og moduler og leverandører som designer nettsider.

Les mer om obligatorisk onboarding av HubSpot her >>

Du kan også bygge og kode nettsider fra bunnen av i design-manager, men HubSpot har utviklet et eget programmeringsspråk som kalles Hubl. Dette gjør at det kan være noe vanskeligere å komme i gang eller engasjere programmerere som kan hjelpe i forhold til WordPress.

Tar du utgangspunkt i en mal, er det forholdsvis lett å gjøre endringer, legge til moduler og tilpasse malen til spesifikke behov. HubSpot har også, etter min mening, meget god kundeservice. I tillegg kan du lære mye selv ved å se på opplæringsvideor og ta et sertifiseringskurs gjennom HubSpot. Bruker du imidlertid et inbound marketing byrå, vil de hjelpe til med alt av design / redesign av websider.

Hvordan ser kostnadsbildet ut?

cms - wordpress eller HubSpot kostnader

HubSpot CMS kommer med en fast pris

HubSpot kommer følgelig med en helt annen prislapp en WordPress. Å velge HubSpot er et strategisk valg. Når du velger HubSpot velger du også å jobbe strategisk med inbound marketing som metodikk. Dette kan gjøres internt med egne ressurser eller du kan velge å sette dette ut til en ekstern sertifisert partner av HubSpot.

HubSpot er derfor ikke for alle. HubSpot egner seg typisk for B2B bedrifter med ambisjoner om vekst og som er villige til å investere penger, tid og ressurser i markedsføring, salg og kundeservice i tillegg til rene websider. Det krever at hele organisasjonen drar i samme retning.

Prisen for HubSpot CMS er p.t. 300 dollar i måneden og kan brukes i kombinasjon med de andre "hubene". De totale kostnadene vil derfor bli vesentlig høyere. Eksempelvis koster Pro versjonen av HubSpot Marketing Hub 800 dollar i måneden. Og hvis du går "all in" ved å ousource driften til et inbound marketing byrå, kan du sammenstille kostnadene med å ansette en til to ansatte i markedsavdelingen.

Du kan lese mer om hva inbound marketing koster her >>>

Wordpress priser

WordPress på sin side er gratis, men kostnadene øker i takt med hvilket premium theme og plugins du velger å installere. En annen driver er selvfølgelig om du får en programmerer eller et byrå til å utvikle nettsidene for deg.

Et bra theme eller wordpress rammeverk som Genesis fra WP Engine, som også inkluderer hosting, kan du få fra 35 dollar i måneden og oppover. 

Hvis du ønsker å benytte dedikerte landingssider skreddersydd for konverteringer må du belage deg å betale + / - 50 -100 dollar i måneden. Effekt Digital er samarbeidspartner med Unbounce, et av de aller beste verktøyene på markedet.

(Annonse) - Les mer om Unbounce her >> 

Konklusjon: Hva skal du velge?

HubSpot:

  • Du omsetter for mimimum kr. 30 mill i året
  • Du akter å jobbe aktivt med digital markedsføring og inbound marketing
  • Du har allerede bra med trafikk på websidene (mer enn 2000 visninger / mnd)
  • Du har et sterkt ønske om å generere flere leads
  • Du tenker å sette ut hele eller deler av markedsføringen tiil et inbound byrå

WordPress:

  • Mindre virksomheter og oppstartsbedrifter som ikke har stor webtrafikk
  • Man kan med fordel starte med WordPress og gå over til HubSpot senere
  • For vekstorienterrte bedrifter i oppstartsfasen anbefaler vi en kombinasjon hvor bloggen ligger på HubSpot, mens hoved-nettstedet ligger på WordPress.
  • For nettsider hvor markedsføringsbehovet ikke er til stede

Håper du har fått et litt bedre utgangspunkt for å velge det publiseringsverktøyet som passer best for din virksomhet.

 New call-to-action

Topics: Inbound Marketing, HubSpot