Hva er social selling?

Sosiale_medier_LinkedIn.jpg

Hva er social selling - det handler om å skape relasjoner med mennesker du ønsker å komme i kontakt med gjennom bruk av sosiale kanaler. Dette er, mer enn noen gang tidligere, nevnt som viktig prioriteringsområde for salg i følge rapporten "The state of inbound 2016"

Hvorfor bør du prioritere social selling?

Social selling eller "sosialt salg" gjør det mulig å ha interaksjon med potensielle kunder der de er. 

Adferden vår tilsier at dette er et område med stor påvirkningskraft. Faktisk så mange som 90% av oss benytter sosiale medier som kilde før man beslutter et kjøp. Halvparten av oss tar beslutning om kjøp basert på råd man har fått gjennom sosiale kanaler. Som vi har sagt mange ganger, all makt ligger i dag hos kjøper, og bruk av internett som kilde til informasjon, er en selvfølge for alle som skal foreta et informasjonsbasert kjøp.

Sosiale kanaler brukes av alle, med andre ord; ikke gå glipp av de mulighetene det gir!

 

Hvordan kan du få kontakt med potensielle kunder via sosiale medier?

 

  • For det første må du etablere en god profil i sosiale medier. LinkedIn er nok kanalen som for mange er viktigst spesielt når vi tenker B2B, men også andre kanaler kan være aktuelt avhengig av hvilken bransje du opererer i og hvilke kanaler kundene dine benytter.
  • Du kan gjerne beskrive hva du hjelper dine kunder med å løse på din profil.
  • Deretter må du søke etter mennesker som matcher din målgruppe og buyer personas.
  • Let på tvers av ulike kanaler og blant følgere og deres følgere etter gode profiler å bygge relasjon med.
  • Se også etter relevante grupper innenfor den bransjen du opererer i.
  • Dersom du har et marketing automation system som HubSpot kan du også overvåke sosiale medier på gitte nøkkelord.
  • Dernest er det viktig å bruke innhold for å tilføre verdi til den du ønsker kontakt med.

    64% av kundene sier at de setter pris på å høre fra en selger dersom budskapet gir god innsikt.

 

Hvor finner jeg nyttig innhold som egner seg å dele?

På egen bedriftsblogg eller andre blogger som er aktuelle for din målgruppe kan du finne mye relevant innhold å dele. Du kan også benytte google alerts for å sette opp varsel på innhold som kan ha nytteverdi for dine potensielle kunder. Finner du noe du mener er relevant for en spesiell kunde så del det med vedkomende. Ikke glem å like, dele og engasjere deg i det dine potensielle kunder har publisert.

Gjør du social selling på rett måte vil det gi deg mulighet til å bygge varige relasjoner som du kan ha stor glede av i tiden som kommer. Det er bare viktig å unngå å gå i den fella å bli for ivrig uten å tilføre verdi. Ha alltid fokus på å hjelpe de du vil bygge relasjoner med.

Les gjerne artikkelen; "Hvordan bruke bloggen til å generere rykende ferske leads"

 

 

Noen enkle tips på hvordan du kan komme igang med social selling:

 

  • Finn innhold som egner seg å dele.
  • Del det i dine sosiale nettverk.
  • Følg med på hvem som ser på din LinkedIn profil, følger deg på Facebook og andre kanaler.
  • Send connection request til alle som ser på din profil (i hvertfall dersom de passer i forhold til din målgruppe/buyer personas)
  • Følg med på hvem som liker, kommenterer og deler dine innlegg.
  • Connect med alle som har engasjert seg I ditt innhold.
  • Inviter medlemmer til relevante grupper.
  • Start kommunikasjon.
  • By på deg selv, vær raus med å dele av din ekspertise.

Dersom leadsgenerering er et emne som opptar din virksomhet, les vår e-bok:

 tips og triks for hvordan skaffe flere leads 

 

 

Legg igjen en kommentar