Hvordan øke salget med blogging og innhold - en 12 punkts sjekkliste

hvordan øke salget med blogging

Er det virkelig sånn at du kan øke salget med blogging og innholdsmarkedsføring, eller er det rett og slett bortkastet tid? Vel, det kommer selvfølgelig an på hvordan du går frem. Det er i hvert fall min soleklare overbevisning at blogging og godt innhold kan øke salget betydelig hvis du gjør det riktig. Uten innhold, blogging og content marketing hadde ikke inbound marketing eksistert. Nedenfor kan du lese mine tips til hva du må tenke på hvis du også ønsker å skaffe nye kunder og øke salget med godt innhold og en seriøs blogg.

Men aller først, en ting er sikkert: Veldig mange som starter en blogg, er ikke i nærheten av å se de resultatene de drømmer om. Hvorfor? Fordi de gjør det feil. Vi ser dessverre veldig ofte at bloggen er en eneste lang salgs pitch, helt uten forankring i en overordnet forretningsplan. Inbound marketing, innholdsmarkedsføring og blogging handler ikke først og fremst om deg, men om kundens problemer og utfordringer. Veldig mange glemmer det. 

Hvis du bruker bloggen til å rå-selge og pitche dine produkter og tjenester kan du være helt sikker på at du ikke klarer å holde på oppmerksomheten lenge nok til å bygge relasjoner med potensielle leads og kunder. På den annen side, hvis du ikke forteller hva du driver med vil jo heller ingen komme på ideen om å kjøpe av akkurat deg. Så her er det selvfølgelig en gylden middelvei. Og den gir vi deg nedenfor.

12 punkts sjekkliste:

Her får du 12 punkter du kan følge for å etablere en seriøs blogg som faktisk genererer salg og nye kunder:

1) Skriv for dine personas

Personas er dine semi-fiktive representanter for hvem dine typiske kunder er. Når du skal skrive, må du ha en ide om hvem du skal skrive for. Hvem er det du ønsker å nå og som skal lese bloggen din. Hvordan du skriver og formulerer deg, språk, takt og tone vil speiles av hvem du skriver til. Du må vite hvilke utfordringer dine personas har i hverdagen, hvordan de tar beslutninger, hvor de leter etter informasjon og hvilke sosiale medier de er aktive på, bare for å nevne noe. Ved å holde deg til temaer som kan gjøre deres hverdag enklere og løse noen av deres problemer, så vil du også få deres oppmerksomhet.

Du kan laste ned vår e-bok om personas her >>

2) Bruk bloggen til å informere

En seriøs blogg har først og fremst som oppgave å informere. Innholdsmarkedsføring handler i størst mulig grad om kunden, og ikke deg. Veldig mange fokuserer først og fremst på å pitche egne produkter og tjenester. Glem det! Når bloggen i stedet din blir et ressurs-senter mange går til for å skaffe seg relevant informasjon om aktuelle tema, da har du oppnådd mye. Søk på nettet, spør dine eksisterende kunder og bruk verktøy som Google søkeordplanlegger (Adwords) for å finne relevante søkeord og fraser som kundene benytter når de eksempelvis søker på Google. Det vil gi deg en god pekepinn på hva potensielle kunder lurer på og hva de trenger hjelp til. Din oppgave er å skrive innlegg som besvarer disse spørsmålene. Lykkes du med dette vil du fort opparbeide deg et godt rykte og bli en menings-bærer i din bransje. 

3) Sørg for å ha konverteringspunkter på alle innlegg

Her syndes det mye. Problemet er at du mister muligheten til å konvertere besøkende til leads på bloggen din. Ved å la besøkende laste ned premium innhold, som eksempelvis en guide eller ebok, mot at du får navn og epost adresse i bytte, kan du følge opp disse med marketing automation, det vil si automatisert bearbeiding av kunder gjennom store deler av kjøpsprosessen.

Hvis du bruker et verktøy som HubSpot, vil du ha full oversikt over alle kontakter og en tidslinje over hvordan disse agerer på dine hjemmesider, hvilke sider de besøker, hva de laster ned av informasjon osv. Dette gjør at du kan følge opp leads 24/7 før du på et gitt tidspunkt velger å sende salgskvalifiserte leads over til salgsavdelingen.

Med konverteringspunkter tenker vi som oftest på såkalte CTA'er, Calls-To-Action, som kan være en handlingsknapp eller et bilde med en link du kan klikke på, og som sender deg videre til en landingsside for konvertering / skjema.

Her kan du lese mer om hvordan konvertere besøkende til leads på dine hjemmesider >>

4) Vær uformell i tonen

Bloggen gir deg en unik mulighet til å finne din egen særegne stil og være litt mer uformell enn ellers. Det betyr at du kan ta deg noen redaksjonelle friheter og bruke hele spekteret av følelser. Det er lov å utfordre og provosere for å få frem et poeng og ikke minst få kundene til å tenke. Hvis du blir for formell klarer du ikke å skille deg ut på en positiv måte. Skal du holde på en leser gjennom et helt blogg-innlegg må du bruke det du har av språklige ferdigheter og faglig innsikt. Still spørsmål, legg inn naturlige pauser, bruk visuelle hjelpemidler som bilder og video for å sprite opp innholdet. Det er jo en herlig følelse å være sin egen nyhetssjef, ikke sant?

5) Link bloggen til dine ordinære websider

Sørg for at det er enkelt for besøkende å klikke seg videre til dine hjemmesider og vice versa. Hvis de er klare for å lese seg opp nærmere om dine produkter eller tjenester skal det være enkelt å finne frem. Noen av de som leser bloggen kanskje allerede befinner seg lenger ned i kjøpstrakta, da er det viktig å ta vare på momentum og sørge for at de kan bearbeides videre frem mot et kjøp.

6) Gjør det enkelt å kontakte din bedrift

Ikke gjør den brøleren å ikke oppgi telefonnummer og epost adresse. Mange tror det er nok å kun ha et kontaktskjema på hjemmesiden. Det er imidlertid ikke alle som ønsker å legge igjen info på et kontaktskjema, men heller vil snakke med noen direkte. Du kan også oppgi din egen epost adresse, da dette ofte føles langt mer personlig.

øke salget med blogging - kontakt.jpg

7) Blogg regelmessig

Hvis du ønsker å trekke flest mulig til websidene dine er det viktig å publisere regelmessig. Hvert blogg-innlegg betyr en ny side på internett og en ny mulighet til å havne på topp 10 i Google. Enkelt og greit så betyr det at du mater søkemotorene med nytt innhold som de kan indeksere. Søkemotoroptimalisering (SEO) er derfor helt essensielt for at besøkende skal finne deg i jungelen av annen informasjon på nettet.

8) Intern og ekstern linking

Etter hvert som du bygger opp en pool av innlegg vil du etter hvert kunne linke til andre relevante innlegg på bloggen din. Dette gjør at du kan holde på besøkende lengre og gjøre dem oppmerksom på tilhørende innlegg som kan utdype et emne.

Det er også smart å linke til eksterne sider som du finner relevant. Dette fører til at andre blir oppmerksom på bloggen din, samtidig som du fremstår som troverdig overfor dine lesere.

I tillegg bør du jobbe med å få andre til å linke inn til dine blogg-innlegg. Lenker fra troverdige kilder er også bra for SEO.

9) Vær oppmerksom på kommentarer

Hvis du velger å ha kommentarfunksjonen på så er det også viktig at du følger med og svarer på eventuelle kommentarer, spørsmål, kritikk, ros eller hva det måtte være. Det kan være smart å bruke verktøy for å unngå spam, og at du godkjenner kommentarer før de legges ut aktivt. Er du på WordPress kan du bruke Akismet. Kommentarer kan være en effektiv måte å komme i nærmere dialog med potensielle kunder. Sørg for å være rakst ute med å svare på spørsmål, noe som vil oppfattes veldig positivt.

10) Få flest mulig til å abonnere

Du ønsker sannsynligvis å få potensielle kunder til å komme tilbake til bloggen din. Da er det viktig å få flest mulig til å sette seg på en mailing liste. Få de til å abonnere på bloggen din ved at du kan sende nyhetsbrev eksempelvis hver uke med nye blogg-innlegg.

11) Del, del og del

Del for all del aktivt alle innlegg du poster på bloggen din. Anbefalte sosiale medier er Facebook, twitter, LinkedIn og Google+. Via sosiale medier kan du nå ut til et stort publikum. Gi dem en god grunn til å besøke akkurat din blogg. Da lønner det seg å dele ofte. Sosiale medier har kommet for å bli, og dine kunder er der. Hele tiden. I dag har alle smarttelefon, noe som betyr at du kan nå ut til potensielle mange kunder rett i lomma på dem.

12) Skriv gjeste-innlegg på andres blogger

En smart måte å nå ut til et nytt publikum på kan være å skrive et gjeste-innlegg på andre sin blogg. Spør rett frem om det kan være interessant med ditt bidrag og om du kan skrive et innlegg om et gitt tema. Du kan også be andre om å skrive innlegg på din blogg. Det er helt sikkert andre bidragsytere der ute, som er interessert i å nå ut til et større publikum. Ved å være raus og bidra når du ut til potensielt mange flere kunder.

Er du klar for å starte med blogging?

Blogging er uten tvil et godt egnet virkemiddel for å skaffe flere kunder. Innhold er nettopp kjernen i digital markedsføring og inbound marketing tankegangen. Uten innhold har vi ingen ting som trekker publikum til web-området vårt.

Det finnes imidlertid ikke en enkel oppskrift som fører til at du øker kundemassen over natten. Å skrive og produsere godt innhold er tidkrevende. Men ved å blogge regelmessig og publisere innhold av høy kvalitet vil potensielle kunder som finner ditt innhold interessant, konvertere til leads og kunder. Det er en god investering dersom du ønsker kunder i fremtiden, vel og merke hvis du gjør det riktig. Så da er det bare å finne frem papir og blyant (eller pc'en kanskje:) og komme i gang.

New Call-to-action

Legg igjen en kommentar