Effekt Bloggen

Hvordan bruke bloggen til å generere rykende ferske leads.

av Hans hos Effekt Digital | 28. august 2016 08:03:02 CEST Leadsgenerering, | Blogging, | konverteringsoptimalisering | 0 Comments

Rykende_ferske_leads.jpg

Enten vi snakker om inbound marketing, innholdsmarkedsføring (Content Marketing) eller søkemotoroptimalisering, så er bloggen et av dine viktigste verktøy for å skaffe virksomheten din flere og bedre leads. Det er imidlertid svært få som tar seg tid til å blogge. Slik jeg ser det er det en hovedgrunn til dette: Blogging krever ressurser og er tidkrevende.

Men kanskje nettopp derfor bør du vurdere å blogge! Med bloggen har du en unik mulighet til å skille deg ut og bygge tillit og autoritet i akkurat din bransje. Bloggen er et kraftig medium hvor du får din egen nyhetskanal. Du bestemmer selv hva du vil legge ut av informasjon. Som ekspert innen ditt fagområde har du faktisk en egen arena hvor du blir din egen nyhetssjef. Med dette som bakteppe er det nesten utrolig at ikke flere ser hvilke muligheter som ligger i det å blogge jevnlig.

Men det er med bloggen som ellers, du må nå frem til ditt publikum. Hvis ingen finner bloggen din så legger du ned masse arbeid uten å få noe igjen. I denne artikkelen gir vi deg 5 tips til hvordan du kan lykkes med bloggen din og hvordan bruke bloggen til å generere rykende ferske leads til virksomheten din.

Personas (Buyer Personas)

Vet du hvem dine ideelle kunder er? Tradisjonelt har markedsføring handlet om å segmentere markedet i ulike målgrupper. Dette er vel og bra. Men vi trenger samtidig å vite hvem den typiske kjøperen av våre produkter eller tjenester er. Vi selger og markedsfører oss til individer, til mennesker. En buyer persona er en semifiktiv representant for din kjøpegruppe. Mest sannsynlig vil du finne ut at du har to, tre eller flere personas som best beskriver hvem dine kunder er. For å skaffe oss denne informasjonen bruker vi alle tilgjengelige data og kilder. Eksempelvis er det smart å intervjue et utvalg av dine eksisterende kunder.

Typiske eksempler på spørsmål vi ønsker besvart er:

  • Tittel
  • Hva er deres rolle på jobben og hvordan ser en typisk dag ut
  • Hvilke utfordringer har de på jobben og hvordan går de frem for å løse dem?
  • Hva slags mål har de på jobben?
  • Hva motiveres de av? Hva ønsker de å oppnå?
  • Hvordan definerer de suksess på jobben
  • Hvordan skaffer de seg informasjon?
  • Hvilke sosiale medier foretrekker de?

Å finne frem til gode og velfunderte personas tar tid og er en kontinuerlig prosess. Det som er viktig er at du har dine personas i tankene hver gang du skriver innhold og blogginnlegg. Dette gjør det enkelt å bruke riktig språk og velge ord og uttrykk som kjennetegner akkurat denne personasen. Målet er selvfølgelig å gjøre det enklere for oss å spisse budskapet når vi skriver.

Kjøpsreisen (Buyers Journey)

I tillegg til å vite hvem du skriver for, må du ha et aktivt forhold til hvor i kjøpsreisen dine potensielle kunder befinner seg. De vil typisk søke etter ulik informasjon etter hvor de befinner seg i kjøpsprosessen. Vi kan skille mellom tre faser:

  • Bevistgjøringsfasen
  • Vurderingsfasen
  • Beslutningsfasen

Finn ut hvilken informasjon som passer best i de ulike fasene. I bevistgjøringsfasen har man akkurat blitt klar over et nytt behov eller ønske. Veldig ofte gjør man da konkrete søk på Google. I vurderingsfasen ønsker de å skaffe seg informasjon om de ulike valgmulighetene som finnes, samt hvilke leverandører som finnes på markedet. Deretter står de foran den endelige beslutningen.

Typisk vil vi skrive flest blogginnlegg som egner seg for de som befinner seg tidlig i kjøpsprosessen. Målet er økt trafikk til våre websider, samt å konvertere disse til leads. Men vi vet at det stopper ikke der. Vi ønsker å bearbeide leads til reelle kunder og amassadører for vår virksomhet. Derfor bør vi også skrive innlegg som retter seg mot kunder i beslutningsfasen.

Vil du ha 3 grunner til hvorfor salg bør starte med blogging? Les her >>

Nøkkelordanalyse og SEO (Søkemotoroptimalisering)

Før du begynner å skrive noe som helst bør du gjøre grundig analyse av hvilke ord og søkefraser dine potensielle kunder søker på. Dine potensielle kunder bruker søkemotorer som Google flittig. I tilfeller der vi gjennomfører kjøp av en viss størrelse viser undersøkelser at så mye som 70 % av kjøpsprosessen er unnagjort før vi i det hele tatt vurderer å ta kontakt med en selger. Og den selgeren er kanskje deg eller noen andre i din organisasjon. Derfor må vi sørge for at du blir funnet av de riktige kundene og at du havner på første side i det konkret søk, dvs blant de 10 øverste. (Svært få gidder å navigere seg til side 2).

SEO er komplisert, men for å forenkle det litt, kan vi si at Google prioriterer følgende:

  • Innhold av høy kvalitet
  • Lenker som peker mot din side
  • Relevant innhold i forhold til søkeord (Google Rank Brain)

I tillegg må vi sørge for at overskrifter, URL'er, metabeskrivelse osv tilfredsstiller Google sine krav til SEO. Tar du bloggen din alvorlig så du ha en gjennomtenkt SEO strategi.

Kunsten å skrive godt innhold (Blogg og premium innhold)

Blogg - Vi har allerede vært innom hvor viktig det er å skrive relevant innhold av høy kvalitet innen ditt fagområde. Google og andre søkemotorer er meget avanserte og klarer å skille godt fra dårlig innhold. Du klarer rett og slett ikke å lure Google sine algoritmer.

IMG_0763.jpgPremium innhold - I tillegg til blogginnlegg må du sørge for å ha premium innhold du kan tilby dine besøkende. Så før du i det hele tatt begynner å blogge anbefaler vi at du gjør klart eksempelvis et par e-bøker eller annet relevant innhold for nedlasting. Du tenker kanskje at det høres høyst uoverkommelig ut og at "det har jeg i hvert fall ikke tid til". Fortvil ikke! Ofte ser vi at bedrifter har presentasjoner og innhold, og kanskje en videopresentasjon som er mer enn godt nok egnet for nedlasting. Hvorfor ikke konvertere en Powerpoint presentasjon til en ebok i PDF, og vips, du har din første e-bok klar.

Les også hvordan du kan generere flere leads med innholdsmarkedsføring >>>

Konvertere besøkende til leads (Konverteringsoptimalisering)

Målet med bloggen er å konvertere flest mulig besøkende til leads. Så hvordan foregår egentlig denne prosessen? Vi må ha kontroll på følgende:

  • Calls-to-actions - Et blogginnlegg kan bestå av en eller flere CTA'er. Disse plaseres strategisk på siden din. Eksempelvis er det alltid smart å sette inn en CTA i slutten av hvert blogginnlegg. Bare se litt lenger ned her. Det kan også være lenker eller knapper som natulig hører hjemme inne i selve teksten. Det kan også være hensiktsmessig å ha relevante CTA'er i sidestolpen. En CTA kan være en handlingsknapp eller et bilde som klart og tydelig sier hva du kan vente deg.
  • Landingssider - En landingsside er som navnet tilsier den siden man havner på når man trykker på CTA'en. En landingsside har ett, og kun ett, budskap hvor formålet er å få informasjon fra kunden i bytte mot premium innhold. Informasjonen vi ønsker er som et minimum en email adresse. Hvis vårt premium innhold er av høy verdi, kan vi tillate oss å be om mer informasjon som navn på bedrift, antall ansatte, bransje og hvilken rolle han har i virksomheten.
  • Formularer - Alle landingssider består av et "Lead Capture"- formular som nødvendigvis må være der for at prospektet skal kunne fylle inn nødvendig informasjon. I det øyeblikket de sender inn informasjon vil de kanskje havne på en egen takkeside med en link til en ebok, whitepaper, video eller annet innhold. Vi bruker også å sende en automatisk epost til leadet med informasjon om hvordan de kan laste ned ønsket innhold.

Nå har vi dermed den informasjonen vi trenger for å spore og følge med på hvordan leadet kommuniserer med oss og hvordan de navigerer rundt på våre websider. Hvilke blogginnlegg og nyhetsbrev leser de, hva laster de ned av informasjon og hvilke produkter og tjenester er de mest opptatt av. Etter hvert vil et markedskvalifisert lead (MQL) bli til et salgskvalifisert lead (SQL), og vi velger å sende det videre til salgsavdelingen. Eller hvis du er eier og gründer i egen bedrift, er det på tide å kontakte leadet for å se hvordan du kan bearbeide denne videre frem til en kjøpsbeslutning.

Er du klar for å ta blogging på alvor? Hvis du imidlertid fortsatt trenger et lite spark bak, hjelper vi deg gjerne i gang. Du kan bestille en workshop med oss her!


 tips og triks for hvordan skaffe flere leads

Topics: Leadsgenerering, Blogging, konverteringsoptimalisering