Hvordan få flere kunder med inbound marketing blogging


Hvorfor Inbound Marketing blogging virker:

Hvis du spør en hvilken som helst inbound marketing blogger, eller en innholdsmarkedsfører, så vil de kunne fortelle deg hvor viktig det er å blogge og at du sansynligvis må gjøre det langt oftere. Blogging er helt essensiellt når det kommer til inbound marketing.  Men kjenner du til hvilke mekanismer som gjør at det faktisk virker? I denne artikkelen vil vi nettopp se på noen tips for hvordan få flere kunder med inbound marketing blogging. 

Cover_Inbound_Blogging.jpg

Blogging er faktisk en av få taktikker som tiltrekker flere besøkende til dine hjemmesider. Hvis du ikke forstår mekanismene bak, så bommer du kraftig. 

Og ikke bare genererer blogging flere leads, men det vil hjelpe deg med å close flere salg i tillegg. En tydelig innholdsstrategi bør hele tiden ses i sammenheng med din inbound salgs prosess, og vil hjelpe deg å velde de riktige temaene å skrive om. Dette vil i sin tur sørge for en betydelig bedring i effekten av alle markedsføringsaktiviteter. 

Her følger noen eksempler som garantert vil ha positiv innvirkning på dine inntekter med strategisk blogging.


 

Skriv for folk

Husk at det er mennesker du skriver for. Dessverre er det altfor mange som skriver ene og alene for søkemotorer. ikke gjør det! Det blir rett og slett en dårlig opplevelse for den som leser. Og det vil straffe seg! Henvend deg til ditt publikum først med et tydelig og interessant budskap. 

Din blogg bør ha et tydelig språk og en stemme som gjenspeiler din virksomhet. Hvordan ønsker dere å fremstå og hva står dere for? Noen virksonheter har en litt uformell image, så bør bloggen gjenspeile det. Andre har en mer "dress og slips look", og bloggen bør være mer formell og i tråd med virksomhetens "oppførsel" ellers.

Selv ønsker vi å ha en løs og ledig tone, og vi kommuniserer til leserne at bloggen vår er rett på sak uten for mye dill dall. 

Dette er grunnen til at bloggen ofte er de mest leste sidene på hjemmesidene og noe du må tenke på når du bestemmer deg for hvordan du skal kommunisere via bloggen.

Så kan du skrive for søk (søkemotoroptimalisering)

Selv om vi først og fremst må skrive innhold av høy kvalitet for å vekke interesse, så må vi jo bli sett og funnet i søkemotorene. Nøkkelen til suksess er å få Google til å indeksere blogginnleggene våre og samtidig rangere så høyt som mulig. For å bli lest må vi opp på førstesiden i et søk. En leser bruker bare noen få sekunder på å bestemme seg for hvilken lenke de klikker på. Blogg er dessuten med på å drive opp rangeringen av de andre sidene på hjemmesideområdet ditt. Fotolia_60613898_S.png

Du må derfor skrive med tanke på søk. Du må kjenne til hvilke søkeord og søkrefraser du ønsker å score eller rangere høyt på. Deretter er det viktig å strukturere søkordene i overskrifter, i selve teksten, sette inn ALT-tekst i bilder og inkludere søkeord i metabeskrivelsen. Hvis du ikke gjør grundig jobb her, vil bloggen være fullstendig bortkastet, selv om innholdet er av ypperste kvalitet. Det er meningsløst å ha en fantastisk butikk mitt i skogen hvis ingen finner den. Da må du sette opp noen skilt og veibeskrivelse, så kundene finner deg. Hvis ikke vil du aldri oppnå resultateme du er ute etter. 

Svar på spørsmål

Dette er en av de taktikken jeg liker best, og som kommer mer og mer, spesielt med fremveksten av inbound marketing og salg som metode. Hvis en dine lesere og følgere har et konkret spørsmål eller problemstilling, så kan du være sikker på at mange andre lurer på akkurat det samme. Tidligere kontrollerte selgerne salgsprosessen i mye større grad en i dag. Hvis du hadde spørsmål henvendte du deg til en selger. I dag har dette endret seg. I dag gjør vi hva vi kan for å unngå å snakke med en selger - så lenge som mulig. I dag er det kjøperen som sitter med makta og definerer kjøpsreisen.

Her kommer bloggen til sin fulle rett. Vi kan dele blogginnlegg med prospektene våre. Marked bør snakke med salg og forhøre seg med selgerne om hva kundene spør om og hvor skoen trykker. Hvilke temaer kan vi bruke og skrive blogginnlegg om? Selgeren sitter på verdifull informasjon som virksomheten må se nytten av. Selgerne kan i sin tur bruke disse blogginnleggene til å informere, gi råd og lære opp leads og prospekter. 

Dette er en effektiv metode som skaper tillitt mellom selger og prospekt. Salg handler mye om følelser og potensielle kunder vil føle seg godt ivaretatt. 

Les og del dine blogginnlegg med så mange som mulig

Du bør lese dine egen blogg. Faktisk så bør alle i din organisasjon lese bloggen - og de bør dele den med så mange som mulig og med alle de kjenner. Når alle i organisasjonen leser bloggen jevnlig så er dette med på å bygge en intern kultur og forståelse for hvor virksomheten står i dag. Det øker forståelsen for hvilken posisjon vi har i markedet og veien videre. Bloggen gjenspeiler mål og visjoner og dette vil virke samlende på hele organisasjonen. 

Ved å dele innhold og blogginnlegg er de med på å spre et godt inntrykk av selskapet og det er i tillegg med på å rangere høyere i Google. Det er med på å øke verdien på hvert enkelt blogginnlegg. Når du deler blogginnlegg, så er du dessuten med på dele kunnskap med potensielle kunder, som i sin tur vil underbygge og støtte opp under alle tiltak iverksatt av marked og salg. 

Mål antall visninger, abonnenter og delinger

Når du blogger bør du ha noen klart definerte mål for hva du ønsker å oppnå. Du blogger ikke bare for moro skyld. Du ønsker å se konkrete reultater i andre enden, få flere til å lese bloggen, generere flere leads, og se økte inntekter som en følge av dette.

Du ønsker oversikt over hvor mange som faktsik leser bloggen din. Dette bør du gjøre på ukentlig basis. Du bør vite hvor mange som ber om automatisk beskjed om når du legger ut et nytt blogginnlegg. Dette kan du gjøre per måned. Hvor mye verdsetter leserne din e blogginnlegg. En god indikator på å måle verdi kan være å se hvor mange ganger dine innlegg blir delt med andre i sosiale medier eller via e-mail. Dette bør gjøres ukentlig. 

All denne informasjonen er med på å bestemme hva du skal skrive om fremover. Hvilke temaer finner leserne mest interessant. Fokuser på å skrive om temaer som opptar leserne, og skaff deg god oversikt over hva andre sier om deg. Følg med på hva som blir delt og sagt om deg, så har du et bra utgangspunkt for å tilpasse bloggen din til markedet og hvilke trender som er populært akkurat nå. 



En konklusjon og tips til slutt:

Med en gang du starter opp å blogge aktivt vil du se en økning i antall besøkende til dine hjemmesider. Du vil faktisk merke at det har en effekt og . Et tips i så måte er eksempelvis å doble antall blogginnlegg og deretter se hvor mange flere besøkende du får og til slutt hvor mange kunder du klarer å close i andre enden. Til å begynne med vil du antageligvis oppleve en lineær økning i takt med antall blogginnlegg. Etter hvert vil du se en utflatning, noe som er et tegn på at du har nådd en optimal grense for hvor mange blogginnlegg det er mulig å absorbere i din bransje. Prøv å finne riktig frekvens på hvor ofte du bør blogge. Her er det på ingen måte noe fasitsvar, men det er viktig å vite for å kunne få mest mulig ut av den innsatsen du legger ned i bloggingen. 

Da er det bare å sette  i gang. Lykke til!


 Innføring i Inbound Salg

Legg igjen en kommentar