Hvorfor inbound marketing fungerer så bra for millennials

Millennials.jpg

Millenniumsgenerasjonen forholder seg til internett og andre digitale kanaler på en helt annen måte en generasjonene før dem. Millennials konsumerer og skaffer seg informasjon gjennom tilstedeværelse, kommunikasjon og research på nettet. Når vi skal svare på spørsmålet om hvorfor inbound marketing fungerer så bra for millennials må vi se nærmere på hvem som utgjør denne gruppen.

Hvem er millennials?

Millennials er alle som er født mellom 1980 og 2000. De befinner seg altså i aldersgruppen 16 - 36 år. Mange av disse er altså godt i gang med sin karriere, mens mange går på skole eller er i ferd med å avslutte sin utdannelse. Disse vil inneha viktige roller i fremtiden. I dag sitter mange av disse som beslutningstagere i virksomheter land og strand rundt. Vi som markedsførere og selgere må tilpasse oss denne virkeligheten. I videoen under trekker Square2marketing frem 5 viktige faktorer for hvorfor inbound marketing fungerer så bra for millennials.

 

 

De 5 punktene som trekkes frem er:

  • Behov for å skaffe informasjon raskt
  • Søker hele tiden etter informasjon på internett
  • Stort behov for å bli engasjert
  • Søker etter autentiske historier og unikt innhold
  • Alltid online med mobile enheter

Inbound marketing fokuserer nettopp på hvem våre typiske kunder er (personas) og på kjøps-adferd. Med kjøps-adferd tenker vi først og fremst på kjøpsreisen og hvilke faser vi går gjennom før vi tar en endelig beslutning. Ved kjøp av en viss størrelse eller kompleksitet vil vi typisk gå gjennom 3 ulike faser:

  • Bevistgjøringsfasen
  • Vurderingsfasen
  • Beslutningsfasen

Derfor er det på ingen måte tilfeldig hvordan vi velger å markedsføre oss for å bli synlige overfor denne viktige kjøpergruppen. Vi må skreddersy innhold og budskap til til våre personas og hvor de befinner seg i kjøpsreisen til enhver tid. Vi vet at representanter for millennials hele tiden søker etter informasjon om våre produkter eller tjenester. Du har kun få sekunder på å fange interessen nå de havner på din blogg eller nettsider. Innhold må være tilpasset mobile enheter, og du må engasjere leserne med relevant innhold i alle de ulike fasene av kjøpsreisen.

Hva med deg?

Så da er spørsmålet hvordan du tilpasser din markedsføring til denne viktige generasjonen av beslutningstagere. Har din bedrift, eller virksomheten du representerer, en bevist strategi på hvordan dere kommuniserer med millennials. Har selgerne dine nok kunnskap om kundene til å kommunisere med dem digitalt og på sosiale medier? Er dere til stede digitalt for å svare på spørsmål og utfordringer kundene dine har.

For å si det sånn; internett, digitale kanaler og sosiale medier har kommet for å bli. Kundene dine er der. Da må du også være best i klassen og utnytte disse kanalene, skal du vinne i kampen om kundenes oppmerksomhet

Vil du vite mer hvor sterkt du står digital i dag?

Gratis markedsanalyse

Legg igjen en kommentar