Effekt Bloggen

Posts about:

Inbound Marketing (5)

Hvordan skaffe flere leads med Leadin workflows:


Med inbound marketing metoden ønsker vi å øke antall besøkende til våre websider og konvertere flest mulig besøkende til leads. Leads vi kan bearbeide videre gjennom kjøpsprosessen til betalende kunder og ambassadører for virksomheten vår. Leadin, som er en del HubSpot, er et glimrende verktøy i så måte. For midre bedrifter og gründere kan inbound marketing software som HubSpot være både krevende og dyrt å komme i gang med. Leadin på sin side er gratis. Ved å kombinere Leadin med andre verktøy som Campaign Monitor (Email og Marketing Automation) og Unbounce (Landingssider) kan du med litt innsats utarbeide en kostnadseffektiv strategi for inbound marketing. Det er derfor hyggelig å kunne vise deg hvordan du kan skaffe flere leads med Leadin workflows.

Les også:

Les mer
Leadsgenerering.jpg

6 inbound marketing tips for effektiv leadsgenerering

Sliter du med å skaffe nok leads til virksomheten din? Da er du ikke alene. Inbound marketing hjelper deg å generere flere leads og bedre resultater. Ved å innføre inbound marketing som en førende strategi for hvordan du velger å markedsføre virksomheten din, vil du garantert oppleve en betydelig økning i antall leads. Leads er helt nødvendig for å close flere salg. Utfordringen er at mange som forsøker seg på inbound marketing for første gang ofte feiler. De er ikke i nærheten av å oppnå de resultatene de er ute etter for å kunne forsvare investeringene.

Les mer
Inbound_Software.jpg

Inbound marketing for Teknologi og Software bransjen


Teknologien utvikler seg i et forrykende tempo. Kampen om oppmerkosmhet er knallhard. Derfor bør du ha en klar formening om hvordan DU og din virksomhet skal bli synlige i markedet. Her viser vi deg hvorfor og hvordan inbound marketing for Teknologi og Software bransjen kan skaffe deg flere besøkende, leads, kunder og ambassadører for din virksomhet. 

Et kjøp starter ofte på nettet. Jeg snakker ikke om melk og brød, men om større kjøp hvor det er naturlig at vi gjør en eller annen form for research på nettet. Vi er online hele tiden, vi har mobilen i lomma og informasjon er aldri mer enn et museklikk unna. Dette gjør at vi kan sammenligne produkter og tjenester, lese analyser og "best i test" artikler som oppdaterer oss og belyser ulike problemstillinger. 

Denne situasjonen har snudd maktforholdet opp ned mellom kjøper og selger. I tidligere tider hadde selger makta. Selger satt på viktig informasjon. I dag er det kjøperen som har regien og som bestemmer hvordan vi som markedsførere og selgere må tilpasse oss markedet. Les videre, så forstår du hvorfor!

Les mer
Leadin_Inbound_for_grundere_2.jpg

Komme i gang med Inbound marketing for gründere og småbedrifter?


Blogging, nyhetsbrev, landingssider, konverteringsoptimalisering, content marketing...Høres dette kjent ut? 

Hvis du ikke helt klarer å svare bekreftende her, så bør du absolutt fortsette å lese videre. Du har kanskje hørt om inbound marketing, men tenker kanskje at det kan da umulig være noe for oss. Det er altfor kostbart eller for tidkrevende å implementere. Du har rett og slett ikke ressurser til å bruke på denslags. Forståelig nok. Å være gründer eller leder for en liten bedrift er knallhardt arbeid. Fra morran til kvelds. Det vet jeg alt om. 

Saken er imidlertid den at det kan lønne seg å implementere inbound marketing i stedet for å fortsette å plage dine potensielle kunder med tradisjonell markedsføring som DM'er, annonser i lokalavisa eller kalde telefoner. Forstyrrende markedsføring kaller vi det.

Du har kanskje gått med tanker om å ansette en selger for å få fart på salget. Det kan fort bli veldig dyrt. Med inbound marketing gir vi deg reelle alternative metoder og verktøy til hvordan du kan tiltrekke deg flere leads og kunder. Og det trenger ikke å koste skjorta.

Les mer

Hva er forskjellen på et lead og et prospect?


 Snakker vi samme språk?

Etter å ha jobbet i salg og marked i mange år, har ofte spørsmålet om forskjellen mellom leads og prospects dukket opp. Dette har en tendens til å aktualisere seg i forbindelse med registrereing av nye forbindelser i CRM. CRM systemet skal blant annet hjelpe oss å holde styr på hvor potensielle kunder og forbindelser befinner seg i beslutningsprosessen.

I tillegg jobber salgsavdelingen og markedsavdelingen tettere sammen nå en tidligere, derfor er det svært viktig at vi bruker felles begreper og definisjoner. Jeg har tidligere skrevet om hvorfor og hvordan salg og marked bør jobbe sammen, og et av de viktigste områdene vi tok opp her, var å sette opp en SMARKETING avtale, eller en SLA (Service Level Agreement) mellom salg og marked. Derfor er det viktig å vite hva leads, prospects og salgsmuligheter osv er for noe. Her kommer en kort innføring.

Les mer

Skaff deg økt kompetanse innen inbound marketing


Det er mange god grunner til hvorfor du bør skaffe deg økt kompetanse innen inbound marketing og inbound salg. Internett og digitale kanaler har endret fullstendig hvordan vi markedsfører og selger våre produkter. Eller for å snu det på hodet: Internett har endret hvordan vi som forbrukere kjøper varer og tjenester.

I dag er det kjøperen som sitter på makten. Informasjon om produkter og tjenester er aldri mer enn et par museklikk unna. Inbound marketing er tilpasset denne nye hverdagen og er antagelig den mest effektive måten å skaffe nye leads og kunder på i dag. Derfor kan det være smart å skaffe deg selv økt kompetanse innen inbound marketing og salg. 

Det beste av alt: Alt er tilgjengelig helt gratis. Du trenger kun å sette av tid, la deg motivere og lese deg opp på den mest effektive måten å drive markedsføring og salg på i dag. Kanskje kan du imponere sjefen, eller enda bedre, overbevise sjefen om at det snart er på tide å erstatte tradisjonelle metoder med moderne digital markedsføring som faktisk gir effekt.

Les mer om hvorfor du bør erstatte cold calling med inbound marketing her >>>

Les mer

5 trinn til hvordan marked og salg bør jobbe sammen


Salg + Marketing = Smarketing. 

Tradisjonelt har marked og salg vært to separate avdelinger som ikke har samarbeidet med hverandre. Salg og marked har alltid hatt totalt forskjellige mål. Den ene har ikke vist hva den andre holder på med. Med inbound marketing metoden og salg har man heldigvis begynt å se på disse to avdelingene som gjensidig avhengige av hverandre.

Smarketing har som mål å knytte de to avdelingene sammen rundt felles mål med fokus på å øke inntektene til virksomheten. 

Hvorfor er smarketing så viktig for inbound marketing og inbound salg?

Marked og salg har hatt en lei tendens til å bruke negativt ladde ord og utrykk når man beskriver hverandre. I følge HubSpot, "87 % of the terms sales & marketing use to describe each other are negative"

Marked har hatt vane for å omtale selgere som enkle, inkompetente og late, mens salg på sin side har sett på marked som altfor akademiske, irrelevante og lite praktiske i sin tilnærming. 

Faktum er at marked og salg er i samme båt og bør agere deretter. Nedenfor gir vi deg 5 trinn som salg og marked kan iverksette for å skaffe flere leads, lønnsomme kunder og målbare resultater.

Les mer

Hvordan oppnå fortjent oppmerksomhet med inbound marketing?


Oppmerksomhet er viktig for å få solgt varene våre eller tjenestene vi tilbyr.

De aller fleste ønsker oppmerksomhet om bedriften sin. Synlighet er viktig. Hvis ingen finner oss så får vi ikke solgt varene eller tjenestene våre. Fortjent oppmerksomhet med inbound marketing handler nettopp om å gjøre seg synlig og attraktiv overfor potensielle kunder. 

Oppmerksomhet indikerer at vi ønsker at potensielle kunder skal finne oss i jungelen av andre konkurrerende tjenester og produkter. Tradisjonell markedsføring har stort sett fokusert på utgående aktiviteter. Og mange, altfor mange dessverre, sverger fortsatt til forstyrrende markedsføring i sin jakt på å fremme salget. I dag er dette i beste fall sløsing av ressurser.

Dagens kjøpere er aldri mer enn et par museklikk unna den informasjonen de trenger for å orientere seg i markedet. De tar selv kontakt med de virksomhetene de finner mest attraktive og relevante. Dette er "hard facts! Informasjon og produktkunnskap er ikke lenger selgerens domene alene. I dag er det kjøperen som bestemmer, og vi som markedsførere og selgere må tilpasse oss en ny hverdag. Det er derfor vi må gjøre oss fortjent til oppmerksomheten vi får.

Les mer

Innholdsmarkedsføring til å guide kunden gjennom kjøpsreisen


Hvordan kan vi bruke innholdsmarkedsføring til å guide kunden gjennom kjøpsreisen på en smidig og effektiv måte?

Konkurransen om kundene hardner til og blir stadig tøffere for B2B virksomheter. Vi må tenke nytt for å skaffe nok varme leads til salgsavdelingen. Mange virksomheter tyr fortsatt til tradisjonelle outbound aktiviteter som DM, kalde telefoner og møtebooking (vi kaller det for forstyrrende markedsføring). Men sannheten er at beslutningstagere i næringslivet ikke er videre interessert i å snakke med selgere på telefonen. Det oppleves rett og slett som støy og kan fort oppleves som negativt. "Cold Calling" er sløsing med ressurser.

Med internett har maktforholdet endret seg. Tidligere var det selgeren som kvalifiserte sine leads. I dag er det kundene som sitter på makta og kvalifiserer sine leverandører. De bruker internett aktivt for å gjøre grundig research på forhånd. Før de i det hele tatt vurderer å kontakte en selger har de satt seg godt inn i produkter og tjenester. I praksis er mer enn 70 % av kjøpsprosessen unnagjort før selger kontaktes.

I denne virkeligheten må vi møte potensielle kunder på deres viktigste arena, nemlig på internett. Innholdsmarkedsføring (content marketing) har blitt det mest effektive verktøyet vi har for å tiltrekke oss flere besøkende, samt skaffe flere varme leads og kunder til vår virksomhet. 

Les mer

Mobilvennlige sider for nettstedet ditt


Nedenfor følger tips til hvordan du sørger for mobilvennlige sider for nettstedet ditt:

Når vi jobber med nettsidene våre er det ikke alltid vi husker å sjekke hvordan opplevelsen er på mobil. Men faktum er at stadig flere leser dine nettsider på mobil og nettbrett. Det vil si hvis nettstedet ditt er mobilvennlig og det er enkelt å navigere rundt. Du har nemlig kun få sekunder på å fange leserens oppmerksomhet. En oppmerksomhet du må gjøre deg fortjenent til. Vi bruker masse tid på å skrive innhold og på å vedlikeholde nettsidene våre for en best mulig leseropplevelse. Da må vi også sørge for mobilvennlige sider for nettstedet ditt. Nedenfor følger noen enkle råd og verktøy du kan ta i bruk umiddelbart.

Les mer