Effekt Bloggen

Posts about:

Salg

Digital kompetanse i salg og markedsføring - En viktig suksessfaktor!

Har din bedrift digital kompetanse i salg og markedsføring? Mange bedrifter går seg litt vill i jungelen av muligheter digitale kanaler og sosiale medier har skapt de siste årene. Mange henger derfor håpløst etter i den digitale utviklingen. Mange sverger til cold calling, den gode gamle salgspitchen og tradisjonell markedsføring for å nå nye kunder. Men er dette god bruk av tid og penger?

Les mer
Samspillet mellom salg og markedsavdelingen

Hvorfor samspillet mellom salg og markedsavdelingen er så viktig.

 

Samspillet mellom salg og markedsavdelingen er viktigere enn noen gang. "Marketing and sales alignment" på engelsk har i de siste årene fått stadig større innpass hos virksomheter som tar markedsføring og salg på alvor. Men det holder ikke bare å snakke sammen en gang i blant, for at det skal gi positive utslag i salgstallene. Det må en holdningsendring til. Det må investeres i teknologi, og man må være villig til å endre metode og måten man jobber på. I hele organisasjonen.

Les mer
Onboarding av nye selgere.jpg

8 tips til onboarding av nye selgere du som salgssjef kan iverksette.

En grundig og bevist onboarding av nye selgere bidrar til større jobbtilfredshet. Det vil redusere "churn" og føre til større forståelse for hva som forventes og en gjensidig forpliktelse til å nå oppsatte mål. Imidlertid er faktum at så mange som en tredjedel av nye selgere slutter i jobben i løpet av det første halvåret. Dette skyldes ofte en altfor dårlig ansettelsesprosess eller rett og slett dårlig onboarding av nye selgere.

Les mer
egenskaper som kjennetegner en dyktig inbound selger.jpg

15 egenskaper som kjennetegner en dyktig inbound selger.

Salg har endret seg dramatisk de siste 10 - 15 årene. Det er ikke lengre interessant å pitche eller kaste budskapet ditt etter hvem som helst. Cold calling fungerer ikke. Tradisjonelle metoder er sløsing med ressurser og hitraten kan ikke forsvare investeringene. Bedrifter som derimot implementerer inbound salg opplever høyere closing rate og mer fornøyde kunder. Med inbound metoden er selgeren endelig i ferd med å vinne kundenes respekt. Selgeren oppleves som en ressurs som tilfører verdi. Men hva er suksesskriteriene for å bli en god selger? Under gir vi deg 15 egenskaper som kjennetegner en dyktig inbound selger. 

Les mer
Dette må salgssjefen vite om inbound marketing.jpg

Dette må salgssjefen vite om inbound marketing som salgsstrategi.

Hvis din virksomhet ensidig har fokusert på utgående tradisjonell markedsføring, som TV, radio-reklame, DM'er, avis-annonser og cold calling, så kan det å implementere inbound marketing fortone seg som uoverkommelig, spesielt for salgsavdelingen. Mange salgssjefer, og selgere, kan i mange tilfeller motsette seg endringer og nye måter å jobbe på. Dette kan i mange tilfeller bero på at man tenker kortsiktig i salg. Ledelsen krever resultater nå, og da er det ikke mye fristende å implementere nye metoder, som tar fokus bort fra det vi driver med akkurat nå.

Les mer