Effekt Bloggen

Posts about:

Salg

Er HubSpot CRM et riktig valg for din bedrift?

Et crm verktøy i en eller annen form er et "must" for de aller fleste virksomheter i dag. Alle trenger vi et verktøy for å holde orden på kunder, prospects, leads og salgsprosesser. Hvis ikke mister du fort oversikten. Men hva skal du velge? Hvilke parametere skal du legge til grunn? Og, ja, det er mye å velge i. I dette innlegget skal vi se helt konkret på HubSpot CRM. Men er HubSpot CRM et riktig valg for din bedrift? Hvilke kritereier bør du legge til grunn når du skal bestemme deg for hvilket CRM system som er beste egner for akkurat din virksomhet.? 

Les mer
markedsføring og salgsteknikker du må unngå.jpg

5 utdaterte markedsføring og salgsteknikker du må unngå.

De fleste utdaterte markedsføring og salgsteknikker du må unngå har en ting til felles: De er basert på uønsket informasjon. Dessverre er det sånn at salg og marked, på hver sin front, prøver å "pushe" uønsket informasjon på uinteresserte mottagere, uten mål og mening. Riktig nok er man heldig en gang i blant og treffer blink. Men for det meste er det fullstendig skivebom. Inbound marketing og innholdsmarkedsføring på sin side søker å tiltrekke aktive kjøpere med relevant innhold. Vi ønsker å være på rett sted til rett tid når kunden selv ønsker det. Så hvis du ønsker å skape gode kjøpsopplevelser for kundene dine anbefaler vi deg å legge disse markedsføring og salgsteknikkene på hylla så fort som mulig. Hvorfor? Fordi det rett og slett kan skade bedriften din å ikke gjøre det.

Les mer

Hvordan skaffe flere leads?

I følge intervjuer av en rekke ledere og mellomledere er det å identifisere mulige kunder, samt å utvikle/modne disse, den aller største utfordringen. Av søketrafikk på google ser vi også at spørsmålet; "hvordan skaffe flere leads" har høy søketrafikk. For mange selgere oppleves dette som tidkrevende, vanskelig og til dels demotiverende, og de spør seg ofte om hvorfor ikke markedsavdelingen skaper flere leads.

Les mer

Hvordan utnytte kjøperens digitale reise?

Alt som kan digitaliseres vil digitaliseres skrev Nicholas Negroponte i boken ”Being Digital” på midten av 90-tallet, og han kunne ikke hatt mer rett. Den digitale utviklingen er enorm, noe som både er en trussel og en mulighet. Jeg vil, gjennom denne artikkelen, prøve å si noe om tiltak vi mener er smart å fokusere på i forhold til hvordan utnytte kjøperens digitale reise.

Les mer

Derfor bør du vurdere marketing for hire

Mange bedrifter innser nå at det er andre metodikker som skal til for å tiltrekke kunder til virksomheten. De digitale endringene innebærer at det er viktig med en annen type tilnærming til markedet enn tidligere. Utfordringen er at mange virksomheter ikke har denne kompetansen i eget hus og/eller ikke har økonomi til å ansette. Mange er i dag usikre på hva man bør gjøre for å sikre effektivitet i markedsarbeidet. Vi mener at det ofte kan være lurt å vurdere marketing for hire.

Les mer
Øke salget og få flere kunder.jpg

3 tips til hvordan øke salget og få flere kunder

Mye har endret seg de senere år når det kommer til salg og markedsføring. Hvordan vi kjøper og selger har gjort at vi må tenke nytt og annerledes. Du har kanskje opplevd at salget har stagnert og i verste fall gått ned selv om du gjør akkurat det samme som før. Kanskje det er nettopp det som er problemet..du gjør akkurat det samme som før. Hvis du også har fundert på hvordan du kan øke salget og få flere kunder til din virksomhet, ja så er du definitivt ikke alene.

Les mer

Inbound Marketing passer spesielt bra for de med lang salgssyklus!

Mange virksomheter tror at det ikke vil fungere med Inbound Marketing overfor kunder som bruker lang tid på en kjøpsbeslutning. At det krever en helt annet håndtering for over tid å posisjonere seg. Dersom du tror dette kan jeg fortelle at du tar feil, det er akkurat tvert om slik at inbound marketing passer spesielt bra for de med lang salgssyklusVi snakker fremdeles om å posisjonere seg over tid, men på en smartere måte med mer kontroll på prosessen.

Les mer
Hva er inbound salg.jpg

Hva er inbound salg og hvorfor er det så viktig?

Internett har forandret hvordan vi som forbrukere skaffer oss informasjon. Makta har flyttet seg fra selger til kjøper. I dag har vi all den informasjonen vi trenger bare noen museklikk unna. Som innkjøpere skaffer vi oss den kunnskapen vi trenger i digitale kanaler for å danne oss et beslutningsgrunnlag. Ofte ønsker vi ikke kontakt med en selger før vi har gjort oss opp en mening om hva vi ønsker eller trenger. Det er først i den avsluttende fasen vi ønsker å snakke med noen som kan guide oss gjennom beslutningsfasen. Faktisk er det ofte sånn at 90 % av kjøpet er unnagjort før vi ønsker kontakt med en selger.

Les mer
Inbound salg strategi.jpg

Hvorfor salgsavdelingen må begynne å tenke inbound strategi

Det blir stadig tydeligere. Salgsavdelingen og markedsavdelingen kan ikke lenger operere som to separate avdelinger. De må begynne å snakke sammen. Her forteller jeg deg hvorfor.
 

Marked har tradisjonelt jobbet med å informere oss kjøpere om fortreffeligheten av ulike produkter og tjenester, og så har det vært opp til selgeren å avtale møter og "pushe" informasjon på mer eller mindre interesserte prospekter. Siden vi umulig kan vite hvem som er aktive kjøpere av våre produkter og tjenester, har telefonen (les cold calling) vært selgerens sterkeste våpen for å komme i kontakt med potensielle kunder. Jeg skriver "har", men sørgelig mange jobber fortsatt etter disse prinsippene.

Les mer